Green Fingerprint - elbesparingsappen som gör skillnad

Humlegården Fastigheters elbesparingsapp har visat sig göra skillnad. 87 procent av Humlegårdens hyresgäster, som mäter sin elförbrukning med hjälp av Green Fingerprint-appen, har sänkt sin förbrukning.

Genom ett avancerat mätsystem, som Humlegården har installerat i alla fastigheter, kan energiförbrukningen regleras och optimeras hela tiden. Hyresgästerna kan ta hjälp av samma system, via appen, för att mäta elförbrukningen i sina lokaler och på så sätt minska sin klimatpåverkan.

”Green Fingerprint-appen har vi tagit fram så att även våra kunder kan minska sin elförbrukning. Appen handlar inte bara om rolig teknik, den är också ett utmärkt verktyg som företagen kan ta hjälp av i sin miljöredovisning. Det är inte svårt att minska sin förbrukning, det handlar om små beteendeförändringar och lite engagemang”, säger Per-Arne Rudbert, vd på Humlegården Fastigheter.

”Vi sänkte vår elförbrukning med 13 procent tack vare enkla åtgärder som att stänga av datorerna i större utsträckning och genom att vi har börjat använda energisnålare skrivare”, säger Henrik Hellström, kommunikatör på Konjunkturinstitutet.

Besparingen kan hyresgästerna välja att donera till miljöprojektet Solvatten som i sin tur ger goda effekter både på hälsa och miljö i behövande delar av världen.

Länk till film om appen på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9AcF1KMfzD8&feature=youtu.be