Högtryck för Humlegården i Hagastaden

Sedan halvårsskiftet, då Klarna lämnade cirka 8 000 kvadratmeter på Sankt Eriksgatan 117, har intresset för lokalerna varit stort. Ungefär 7 000 kvadratmeter har på denna korta tid hyrts ut. En av hyresgästerna blir E-Hälsomyndigheten som hyr nästan 2 400 kvadratmeter.

I takt med att Hagastaden alltmer får sin form, och fler företag flyttar dit, ökar intresset. Satsningen på life science i området har bland annat medfört att det stora läkemedels-företaget MSD beslutat att flytta hela sin svenska verksamhet till Hagastaden. E-Hälsomyndigheten, som ansvarar för läkemedelsstatistiken samt lagring och förmedling
av de elektroniska recepten i Sverige, väljer nu också att etablera sig där.

”Den stora efterfrågan vi har haft på kontorslokaler i Hagastaden det senaste halvåret bör nog ses som ett tecken på att området har fått en verklig plats på kartan. Många life science-företag söker sig medvetet till området och vi är glada att få hälsa E-Hälsomyndigheten välkomna inom kort”, säger David Johansson, fastighetschef på Humlegården Fastigheter.

E-Hälsomyndigheten är en ny myndighet som startade i januari 2014 och har cirka 130 anställda.

”När vårt nuvarande hyresavtal löper ut ser vi chansen att placera oss i ett område nära verksamheter som kan ha nytta av e-hälsoutvecklingen. Det är också en stor möjlighet för vår organisation att komma samman och få mer ändamålsenliga lokaler”, säger Torsten Håkansta, generaldirektör för E-Hälsomyndigheten.