Humlegården bibehåller stabil utveckling

Trots en utmanande marknad levererar Humlegården ökade hyresintäkter och en positiv utveckling av förvaltningsresultatet under det första halvåret. Bolaget bibehåller en stark finansiell ställning.

Perioden i korthet

• Hyresintäkterna ökade med 7 procent och uppgick till 999 mkr (933).
  • Uthyrningsgraden uppgick till 92 procent (93), inklusive tecknade men inte tillträdda hyresavtal.
  • Driftöverskottet ökade med 7 procent till 723 mkr (678) och överskottsgraden uppgick till 72,4 procent (72,7).
  • Förvaltningsresultatet ökade med 4 procent till 505 mkr (487) och belastas av engångsposter om 24 mkr. Exklusive engångsposter uppgick ökningen till 9 procent.
  • Marknadsvärdet på fastigheterna uppgick till 38 257 mkr (38 168 per 31 dec 2023).
  • Humlegårdens finansiella ställning är stark med en belåningsgrad om 32,2 procent, en räntetäckningsgrad om 4,0 ggr samt en skuldkvot om 8,8 ggr.

(Jämförelsetalen avser januari–juni 2023 såvida inget annat anges.)

Väsentliga händelser under och efter perioden

• I januari 2024 emitterade Humlegården som andra fastighetsbolaget i Norden obligationer under ett hållbarhetslänkat ramverk.
  • Under det första halvåret har Humlegården emitterat gröna och hållbara obligationer om totalt 2 250 mkr. Emissionerna har medfört att Humlegårdens kapitalbindning stärkts och är ett tydligt kvitto på att Humlegården ses som ett attraktivt och kreditvärdigt fastighetsbolag.
  • Standard & Poor’s har bekräftat Humlegårdens rating, BBB+ med positiva utsikter.
  • Under våren påbörjades arbetet med etableringen av en återbrukshubb för att kunna skala upp användningen av återbrukat byggmaterial.
  • Flera framgångsrika omförhandlingar och nyuthyrningar har genomförts under årets första sex månader. Strax efter periodens utgång tecknades även avtal med DNB som hyr ett helt hus vid Norrmalmstorg med en kontorsyta om cirka 8 300 kvm.

− Vi fortsätter att fokusera på vårt kassaflöde och levererar ökade hyresintäkter och en positiv utveckling av förvaltningsresultatet, trots en utmanande marknad. Vi har en stabil finansiell position där vi bibehåller starka nyckeltal under perioden. Förtroendet för Humlegården i kreditmarknaden är starkt och vi har sett våra kreditmarginaler sjunka även under 2024. Omvärldsläget understryker fortfarande vikten av att bibehålla en ödmjuk inställning vad gäller effekterna av konjunkturen och ha en sund kostnadskontroll. Vi verkar i en stark region och vi tror på Stockholms kontorsmarknad långsiktigt. Vi fortsätter utveckla våra platser och gör strategiska investeringar för attmöta kundernas behov. Våra satsningar i Origo och T-House har tagits väl emot och utgör bra exempel på hur vi sätter en ny standard för framtiden, där vi skapar platser som stödjer våra kunders verksamheter och får medarbetarna att vilja komma till kontoret. Jag är också extra stolt över våra engagerade medarbetare som verkligen utmärker Humlegården i marknaden. Det är tack vare vårt fantastiska team som vi lyckades landa affären som innebär att vi hyr ut ett helt hus på Hamngatan 15 till DNB, säger Anneli Jansson, Vd Humlegården Fastigheter.

För mer information, vänligen kontakta:

Anneli Jansson, Vd
E-mail: anneli.jansson@humlegarden.se
Tel: 08-678 92 01

Mikael Andersson, CFO
E-mail: mikael.andersson@humlegarden.se
Tel: 08-678 92 19

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 95 anställda och äger 60 fastigheter till ett värde om 38,3 miljarder kronor (30 juni 2024). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. Läs mer på www.humlegarden.se