Humlegården Fastigheter når guld för Swedbanks nya huvudkontor

Swedbanks nya huvudkontor som uppförs av Humlegården Fastigheter AB i Sundbyberg har miljöcertifierats enligt det svenska certifieringssystemet Miljöbyggnad. Fastigheten som inrymmer cirka 2 500 arbetsplatser uppnår högsta möjliga betyg, guld.

Att arbeta för en bättre miljö är en självklarhet för såväl Humlegården som för Swedbank och därför har höga mål avseende energi och miljö också skrivits in i hyresavtalet.

"Fasaden med stora glasytor och fem ljusgårdar har varit den stora utmaningen för att nå högsta betyg. Därför har vi arbetat hårt för att uppnå en så tät fasad som möjligt", säger Daniel Markström, projektchef på Humlegården Fastigheter AB.

"Vid större utvecklingsprojekt och nyproduktion ser vi det numera som en självklarhet att miljöcertifiera våra fastigheter. Swedbanks nya huvudkontor är också ett lysande exempel på att nyskapande arkitektur och hållbarhet inte behöver stå i motsats till varandra", säger Rebecka Yrlid, hållbarhetschef på Humlegården Fastigheter AB.

Swedbank flyttar in i de nya lokalerna under våren 2014.