Humlegården presenterar stabilt resultat efter tredje kvartalet

Humlegården bibehåller en robust finansiell position och en fortsatt positiv utveckling av resultatet när det tredje kvartalet summeras.

Januari-september 2023

• Hyresintäkterna ökade med 9 procent och uppgick till 1 399 mkr (1279).
  • Uthyrningsgraden uppgick till 93 procent (92), inklusive tecknade men inte tillträdda hyresavtal.
  • Hyresintäkterna i omförhandlade avtal ökade i genomsnitt med 6 procent.
  • Driftöverskottet ökade med 11 procent till 1031 mkr (930).
  • Överskottsgraden ökade till 74 procent (73) och uppgick till 76 procent under kvartal 3.
  • Förvaltningsresultatet ökade med 2 procent till 739 mkr (723).
  • Humlegårdens finansiella ställning är fortsatt stark med en låg belåningsgrad om 32 procent och en skuldkvot om 9,3 ggr. Räntetäckningsgraden uppgick till 4,1 ggr under årets första 9 månader, 4,0 ggr under tredje kvartalet.

(Jämförelsetalen avser januari–september 2022 såvida inget annat anges.)

Kontorsmarknaden
Läget och kontorens kvalitet är fortsatt viktigt, liksom betydelsen av att kunna erbjuda flexibilitet och hög service. Vi möter kundernas behov väl och flera omförhandlingar och nyuthyrningar har ägt rum under perioden. På Blasieholmen i Stockholms innerstad har advokatfirman Cederquist valt att förlänga hyresavtalet och kommer samtidigt att utöka lokalerna till att omfatta cirka 3 900 kvm. Arbetet med Cederquists nya lokaler är också ett exempel på våra cirkulära principer, som syftar till att uppnå en minskad klimatpåverkan i samband med ombyggnationer och nyproduktion. Under hösten stod det klart att två nya restauranger flyttar till Humlegårdens kvarter i Hagastaden. Restaurang ART och Din-Din Club slår upp portarna våren 2024 och etableringarna är ett viktigt steg i arbetet med att göra platsen till en ny destination för mat och dryck och stärka upplevelsen av kvarteret. Hyresnivåerna i omförhandlade avtal ökade i genomsnitt med 6 procent (20). Nettouthyrningen uppgick till –14 mkr (22), varav merparten kopplas till en enskild hyresgäst som valt att minska sina ytor. Kvartal 3 uppgick nettouthyrningen till –1 mkr.

Finansiering
Finansieringsmöjligheterna för Humlegården har förbättrats gradvis under det tredje kvartalet, både när det gäller traditionell bankfinansiering och tillgången till kapitalmarknaden. Tack vare en låg finansiell risk och fokus på hållbarhet i kombination med en stark rating från Standard & Poor’s, BBB+ positiv outlook, har Humlegården emitterat obligationer om 1 000 mkr. Refinansieringsbehovet under 2024 har därmed minskat och uppgår till 2 200 mkr. Outnyttjade kreditfaciliteter uppgår totalt till 3 200 mkr, varav drygt 65 procent avser det utökade teckningsåtagandet från ägarna. Det innebär att vi mer än väl täcker låneförfallen under 2024. Vi fortsätter att stärka vår position och arbetar kontinuerligt med samtliga befintliga finansieringskällor för att säkerställa en välavvägd kapital- och räntebindning.

Vi fortsätter vårt arbete med att skapa långsiktig, hållbar lönsamhet och vi ser tillbaka på ett kvartal där vi lyckas bibehålla starka nyckeltal och en hög kreditvärdighet, trots en turbulent omvärld och utmanande konjunktur. Vi noterar en stabil efterfrågan på våra kontor och vi är väl positionerade på marknaden. Etableringen av nya arbetssätt och ett ökat behov av flexibilitet betonar vikten av att ha en fortsatt nära dialog med våra kunder och fortsätta arbetet med att utveckla vår affärsmodell. Vi tror på Stockholms kontorsmarknad långsiktigt och den dragningskraft som särskilt finns för hållbara, flexibla och kvalitativa kontor på attraktiva platser. Räntetäckningsgraden visar motståndskraft mot det senaste årets kraftigt ökade marknadsräntor. Fastighetsbolagens finansiering har varit en omdiskuterad fråga den senaste tiden, och vi kan konstatera att vår finansiella ställning är fortsatt stark och stabil, säger Anneli Jansson, vd på Humlegården Fastigheter.

Ta del av en finansiell sammanställning på vår hemsida.

För mer information, vänligen kontakta:

Anneli Jansson, Vd
E-mail: anneli.jansson@humlegarden.se
Tel: 08-678 92 01

Mikael Andersson, CFO
E-mail: mikael.andersson@humlegarden.se
Tel: 08-678 92 19

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 91 anställda och äger 59 fastigheter till ett värde om 38,7 miljarder kronor (30 juni 2023). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. Läs mer på www.humlegarden.se