Humlegården välkomnar Brunswick Real Estate

Den nordiska fastighetsinvesteraren Brunswick ville skapa en dynamisk mötesplats där såväl medarbetare som samarbetspartners och intressenter kan samlas – House of Brunswick. Valet föll på Humlegården Fastigheter och en karaktärsfull lokal om cirka 1 600 kvm på Brunnsgatan 2 i Stockholm.

Fotograf: Lars Clason

I mötet mellan Brunnsgatan och Birger Jarlsgatan återfinns en karaktärsfull byggnad med anor från tidigt 1900-tal. Här har Brunswick Real Estate valt att teckna avtal avseende lokaler om cirka 1 600 kvm som sträcker sig över tre plan och omfattar moderna kontorsytor, rum för möten och en yta dedikerad för wellness och träning. Hjärtat i lokalen utgörs av en stor ljusgård som med sin höga rumshöjd, ett välvt glastak och en sammanlänkande gradängtrappa blir den naturliga mötes- och samlingsplatsen.

Skapar House of Brunswick
Brunswick Real Estate är en nordisk investerare och kapitalförvaltare med fokus på fastigheter. I portföljen ingår bland annat sju fastighetsbolag. Utöver huvudkontoret i Stockholm har bolaget även verksamhet i Finland och Danmark. Ambitionen med det nya kontoret på Brunnsgatan är att skapa en plats där alla bolag i koncernen kan samlas vid behov, House of Brunswick. Här vill man stå värd för möten, utbildningar och workshops för såväl medarbetare som samarbetspartners och intressenter.

I jakten på den perfekta platsen för satsningen sökte man lokaler med karaktär, ett utmärkt läge och en kombination av tillgängliga, välkomnande ytor för besökare samt moderna och flexibla kontor. Tillträdet sker i december 2023 och bolaget har höga ambitioner i arbetet med utformningen av lokalen, som sker med fokus på hållbarhet, kvalitet och långsiktighet.

– Den här flytten är viktig för oss. Vår grundliga behovsanalys visar att kontoret är en viktig och uppskattad plats för våra medarbetare. Dessutom vill vi kunna samla alla kollegor och partners till Brunswick under helt nya former för att stärka befintliga och skapa nya samarbeten. På Brunnsgatan får vi det bästa av båda, säger Patrik Andersson vd på Brunswick Real Estate.

– Vi är mycket glada över att Brunswick valt denna fantastiska plats för sin satsning. Det är ett spännande bolag vars ambition med den nya etableringen understryker kontorets viktiga roll som samlingsplats. Vi ser fram emot att få bidra på resan, säger John Forselius, Asset Manager på Humlegården Fastigheter.

Samarbetspartners i projektet: Codesign, Strategisk Arkitektur och FOJAB (arkitekter), Öhmans Bygg (byggentreprenad) och Avanti Partners (rådgivare).
Humlegården Fastigheter: Katarina Cygnaeus (uthyrning), Bijan Mobaraki (byggprojektledning) och Anna Winbergh (kund- och affärsområdesansvarig).

Madeleine Castenvik Holt, Marknads- och kommunikationschef
E-mail: madeleine.castenvik@humlegarden.se

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 93 anställda och äger 59 fastigheter till ett värde om 39,7 miljarder kronor (31 december 2022). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. Läs mer på www.humlegarden.se