Humlegården välkomnar Misschiefs till Norra Station

Under pandemin etablerade Misschiefs en mycket uppmärksammad pop-up i Humlegårdens fastighet på Linnégatan i Stockholm. Nu tas ett nytt steg i samarbetet då Misschiefs etablerar en hub i Hagastaden. Platsen är Norra Station, Humlegårdens stora satsning i Hagastaden, där ett helt kvarter omdanas. Misschiefs H A (Hagastaden Art) erbjuder ateljéer för 20 konstnärer och öppnar i mitten av oktober 2022.

Misschiefs, grundat av Paola Bjäringer, är både en plats och en metod för att ge utrymme åt kvinnliga och ickebinära konstnärer och erbjuda kostnadsfria ateljéplatser och utställningsytor. Tillsammans har de etablerat sig som ett rum i staden för konstskapande bortom normen. Misschief H A fortsätter arbetet med gränsöverskridande konst, relationer och samarbeten som kan förändra staden och invanda förställningar om konst från sin nya hub på Norra Station.

– Med vår nya takeover i Hagastaden skapar vi ännu en kreativ scen och produktionsplats i ett spännande Stockholmskvarter. Drivkraften ligger i sammansättningen av personer med olika viljor, bakgrunder och erfarenheter som kämpar mot kulturens kommersialisering och det ständigt minskade utrymmet för fritt skapande. Tillsammans skapar de ett rum i staden för konstskapande bortom normen, säger Paola Bjäringer, grundare av Misschiefs.

Misschiefs startades som en nomadisk resande utställning, men när pandemin var ett faktum förändrades förutsättningarna. Istället inleddes ett samarbete med Humlegården Fastigheter på Linnégatan 4 – Misschiefs takeover. Ateljéer som stod öppna för allmänheten kombinerades med utställningar och performance. Under två år var över 100 kreatörer inom konst, design och hantverk verksamma på Linnégatan 4. Initiativet fick stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt.

Ny konstscen presenterar spännande kreatörer och unika objekt
Misschiefs utvecklas och växer med den nya satsningen som tar form i Hagastaden. Även denna gång med stöd från Humlegården. Genom Misschiefs stärks konstscenen i en stadsdel som är känt för sina galleritäta kvarter. Misschiefs H A på Norra Stationsgatan 61 är en produktionsplats, konstscen och mötesplats som på 940 kvm samlar spännande kreatörer: skulptörer, koreografer, skribenter och författare mellan 20 och 50 år. De är verksamma inom ett brett spektrum, från måleri och fotografi, till mode, performance och dans. Urvalet av konstnärer till Misschiefs H A görs av Paola Bjäringer i samråd med en referensgrupp av konstnärer i nätverket.

Misschiefs Academy och Art Residency
Många konstnärer, både nyexaminerade och etablerade, saknar sammanhang och organiserat samskapande. I samband med den nya etableringen i Hagastaden får Misschiefs ytterligare ett ben i form av Misschiefs Academy. Detta mentornätverk och forum för konstnärer ska inspirera och växa genom att dela kunskaper och erfarenheter.

På Misschiefs H A har en ateljéplats vigts åt Art Residency, ett program som innebär att utländska konstnärer får möjlighet att verka i Sverige. Just nu står Misschiefs värd för den ukrainska konstnären Oksana Khyzhniak. Under det kommande året kommer Misschiefs ta emot fler konstnärer och besökare, både på Norra Stationsgatan 61 och på andra platser i Stockholm.

Verksamma kreatörer på Misschiefs H A
Ann-Sofie Back, Minna Palmqvist, Hanna Stansvik, Grebnellaw, Hanna Kisch, Francine Agbodjalou, Nioosha Shams, Gazelle Kianoush, Sofia Priftis, Bianca Traum, Atoosa Farahmand, Anita Falk, Oksana Khyzhniak, Ellen Hedin, Giulia Cairone och Isa Andersson.

Norra Station – en ny destination i Hagastaden
Humlegården äger, förvaltar och utvecklar kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Utvecklingen av Norra Station är en av Humlegårdens pågående satsningar, där ett helt kvarter längs med Norra Stationsgatan omdanas.

– Vår ambition med Norra Station är att skapa en ny destination i Stockholm, ett myllrande kvarter med moderna kontor för nya arbetssätt, ett spännande restaurangutbud och konstupplevelser som är attraktivt för både de som bor, besöker eller arbetar i området. Vi är glada över att kunna fortsätta samarbetet med Paola Bjäringer och Misschiefs. Konst har en viktig roll att spela i alla de miljöer där vi vistas och genom att stödja Misschiefs verksamhet bidrar vi till Stockholms konstscen, samtidigt som Norra Station får en spännande energiboost, säger Anna Kullendorff, affärsutvecklingschef på Humlegården Fastigheter.

Om Paola Bjäringer och Misschiefs
Misschiefs grundare Paola Bjäringer, född 1981 i Stockholm och uppvuxen i Paris. Med sin bikulturella bakgrund navigerar Paola Bjäringer inspirerat mellan den franska kulturen som lärde henne konstens skönhet och främjade hennes intresse för design och konst samt den svenska kulturen som gav henne feministiska värderingar och en stark känsla av jämställdhet. Hon utvecklade en nyfikenhet för världen och en önskan om att tänja på gränser och gå emot strömmen. Efter examen i sociologi och genusteori i London fördjupande hon sitt utforskande av design i relation till samhället. Hon har samarbetat med den franska designern Matali Crasset samt öppnade två designgallerier i Paris.

Marknads- och kommunikationschef
madeleine.castenvik@humlegarden.se

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 82 anställda och äger 59 fastigheter till ett värde om 40,6 miljarder kronor (30 juni 2022). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. Läs mer på www.humlegarden.se