Lexington flyttar huvudkontor och showroom till Hagastaden

Den nya stadsdelen Hagastaden är en attraktiv plats för bolag som söker moderna kontor i en urban och livfull miljö. Bland de aktörer som valt att etablera sig i området återfinns det svenska livsstilsvarumärket Lexington Company, som tecknat avtal avseende lokaler om cirka 730 kvm i Humlegårdens fastighet på Hälsingegatan 38.

Fotograf: Lexington

Lexington är ett välkänt svenskt livsstilsvarumärke som fokuserar på inredning och mode med inspiration från den klassiska New England-stilen. Företaget grundades 1997 och finns idag på över 15 marknader runtom i världen. På huvudkontoret i Stockholm arbetar 50 medarbetare. För att locka intressanta profiler med rätt kompetens samt främja bolagets tillväxt är kontoret och läget avgörande. De nya lokalerna på Hälsingegatan 38 sträcker sig över cirka 730 kvm. Här kommer Lexington att kombinera arbetsplatser med varumärkets designstudio, samt ett showroom för återförsäljare och besökare. Tillsammans med Humlegården skapas en modern och dynamisk arbetsmiljö som främjar samarbete, kreativitet och innovation. Inflyttningen sker i maj 2025.

– Vår flytt till det nya kontoret markerar en viktig milstolpe i vår tillväxtresa och är en spännande och strategisk satsning för oss som företag. Kontoret har designats med våra värderingar i fokus, vilket innebär öppna ytor för ökad kommunikation, flexibla arbetsplatser och hållbara lösningar som speglar vårt engagemang för miljön. Vårt nya showroom kommer bli ett riktigt flaggskepp där vi kan visa upp våra produkter på ett sätt som verkligen speglar vår vision och kvalitet. Det kommer ge våra återförsäljare en inspirerande och interaktiv upplevelse som vi är stolta över att kunna erbjuda, säger Pooya Jalali, Vd på Lexington.

En dynamisk och urban stadsdel som lockar många företag
Humlegården äger flera fastigheter i kvarteret, som är beläget precis i mötet mellan det framväxande Hagastaden och anrika Vasastaden. Stråket har genomgått en spännande utveckling och erbjuder idag en kombination av moderna kontor och restauranger, såsom uppmärksammade Rummel. Strax intill återfinns Norra Stationsparken, ett stort utbud av restauranger och service, samt Stockholm Gallery Distric som samlar några av Stockholms främsta gallerier inom nutidskonst. Stadsdelen är även vida känd som ett starkt innovationsdistrikt. Med sitt attraktiva läge, goda kommunikationer och urbana atmosfär lockar Hagastaden många nya företag.

– Vi ser ett stort intresse för våra kvarter i Hagastaden och är mycket stolta över att Lexington har valt att fortsätta sin expansion hos oss. Det är ett starkt varumärke som kommer att tillföra ett spännande blickfång i stråket, säger Fredrik Lantz, Fastighets- och uthyrningschef på Humlegården Fastigheter.

Marknads- och kommunikationschef
madeleine.castenvik@humlegarden.se

Humlegården Fastigheter AB (publ) är ett aktivt fastighetsbolag med långsiktiga ägare och en väl positionerad fastighets- och projektportfölj. Vi ingår i länsförsäkringsgruppen, Sveriges enda kundägda och lokalt förankrade bank- och försäkringsgrupp. Humlegården äger, förvaltar och utvecklar främst kontorsfastigheter i Stockholmsregionen. Vi har 95 anställda och äger 60 fastigheter till ett värde om 38,3 miljarder kronor (30 juni 2024). På Humlegården strävar vi efter att utveckla hållbara och attraktiva arbets- och stadsmiljöer. Det skapar vi genom en aktiv fastighetsförvaltning och utvecklingsprojekt bestående av nyproduktion samt utveckling av befintliga fastigheter. Läs mer på www.humlegarden.se