Hunter Capital förvärvar verksamheten i dotterbolaget Electronordic AB

Hunter Capital AB (publ) (’’Hunter Capital eller Bolaget’’) meddelar idag att Bolaget har förvärvat verksamheten i Electronordic AB (’’Electronordic’’) genom en inkråmsaffär. I samband med affären kommer Electronordic att likvideras vilket innebär att upptagna värden i Bolagets balansräkning om 5 MSEK samt upptagen goodwill om 1,8 MSEK kommer att skrivas ner i kvartalsrapporten för det andra kvartalet 2024.

Bakgrund
Bolaget har sedan 2022 finansierat driften av Electronordic vilket i sin tur belastat Bolagets likviditet och hindrat dess tillväxt. Styrelsen anser att Electronordic på ett mer flexibelt vis kan bedriva sin verksamhet under Bolagets aktiebolag. Med Bolagets framtida EBIT som spås vara positivt kan attraktiva krediter handlas upp till förmån för Electronordics verksamhet vilket i sin tur frigör Bolagets likviditet. Bolaget kommer i samband med affären att frångå koncernredovisning vilket bedöms kunna förenkla förståelsen av Bolagets redovisning för dess aktieägare samtidigt som det även frigör resurser från Bolaget. Rent finansiellt innebär detta uppskattade kostnadsbesparingar om cirka 250 TSEK på årlig basis.

Bolaget har valt att inte gå vidare med planerna avseende en utdelning av innehavet i Electronordic till Bolagets aktieägare. Beslutet grundar sig främst i att Electronordic inom en rimlig tid behöver noteras på en marknadsplats i enlighet med Aktiemarknadsnämndens tidigare uttalande och för att upprätthålla och främja god sed på den svenska aktiemarknaden. Bolaget anser att marknadsklimatet för börsnoteringar är svagt vilket i förlängningen spås vara till en nackdel för Bolagets aktieägare i det fall som Bolaget går vidare med utdelningen.

Nedskrivningsbehov och likvidering av Electronordic
I enlighet med god redovisningssed kommer Bolaget i samband med övertagandet av tillgångarna och likvideringen av dotterbolaget Electronordic, att skriva ner upptagna värden om 5 MSEK samt utföra en avskrivning av upptagen goodwill om 1,8 MSEK. Åtgärden kommer att påverka Bolagets EBIT för det andra kvartalet 2024, den har dock ingen inverkan på Bolagets kassaflöde.

Köpeskilling
Bolaget kommer att erlägga en köpeskilling om 80 TSEK för tillgångarna i Electronordic. Dessa innefattar bland annat domäner, kunddatabaser, utförd IT- utveckling, koppling till diverse dropshipping-leverantörer samt register över leverantörer.

Finansiering
För att accelerera Bolagets tillväxt har Bolaget beslutat att uppta ett kortfristigt brygglån om totalt 3 MSEK från Bolagets VD, Milad Pournouri samt Bolagets styrelseordförande, Oliver Aleksov. Brygglånet löper till och med 1 november 2024 med en årsränta om 3,65% vilket motsvarar STIBOR 3M. Långivarna äger rätt att erhålla en kontant återbetalning av det utlånande beloppet alternativt kvitta fordran mot 1 000 000 aktier i Bolaget till en aktiekurs om 3 SEK. I det fall som långivarna väljer att kvitta fordran mot aktier omfattas en sådan emission av bestämmelserna i 16 kap. aktiebolagslagen, den s.k. Leo-lagen. Detta kräver i sin tur godkännande från en bolagsstämma där förslaget biträds av aktieägare med minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda på stämman. Styrelsen anser att lånet möjliggör en skyndsam finansiering av Bolaget till en låg kostnad jämfört med liknande brygglån i närliggande segment som Bolaget verkar i.

Milad Pournouri, VD
E-mail: milad.pournouri@huntercapital.se

Denna information är sådan information som Hunter Capital AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 juli 2024 kl. 10:00 CET.