Hunter Capital publicerar delårsrapport april – juni 2024

Hunter Capital AB (publ) offentliggör härmed delårsrapport för perioden april – juni 2024. Delårsrapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.huntercapital.se).

It's hunting season!

Ett gynnsamt kvartal för Hunter Capital är avslutat och vi börjar sakta men säkert skörda frukterna från vårt metodiska arbete den senaste tiden. Investeringsverksamheten fortskrider och under kvartalets gång realiserar vi noterade tillgångar som i sin tur bringar oss ett resultat efter finansiella poster om cirka 6,7 MSEK. Detta är ett mindre delmål på vår resa och jag ser att vi har en hel del kvar på uppsidan att hämta. Jag hoppas och tror att dessa värden kan synliggöras under resten av året och under början av 2025.

Vårt enda onoterade innehav, Petbuddy Group, utförde ett förvärv under kvartalets gång och förkunnade i samma veva en företrädesemission där bland annat Östersjöstiftelsen agerade som ankarinvesterare. Vi försvarade vår andel pro rata i emissionen. Vi håller oss fortsatt uppdaterade om Petbuddy’s framgångar och ser fram emot att ta del av deras fortsatta tillväxtresa.

Efter kvartalets utgång tog vi beslutet att likvidera Electronordic vilket i förlängningen innebär att koncernförhållandet upphör och att Hunter Capital blir kvar som ett enskilt aktiebolag så snart likvideringen påbörjats.

Likvideringen innebär även att vi i denna delårsrapport skrivit ner samtliga upptagna värden i Electronordic till 0 SEK vilket samtidigt sätter punkt för den två år långa av-och nedskrivningsberg-och dalbana som vi har befunnit oss i. Framgent kommer detta att medföra en betydligt renare balans- och resultaträkning som dels kommer att måla upp en mer rättvis bild avseende bolagets räkenskaper, dels att den blir överskådlig och enklare att förstå.

Vi har verkligen krattat manegen nu och det är dags att exekvera och leverera! För egen del blir detta mitt sista VD-ord på ett tag. I början av september lämnar jag över stafettpinnen till min eminenta kollega Jacob Eriksson. Jacob är sedan tidigare ledamot i bolaget och kommer att sköta VD-skapet med bravur!

Tack för mig!

Milad Pournouri

Andra kvartalet (1 april - 30 juni)
Nettoomsättningen för koncernen uppgick till 6,8 MSEK (3,9 MSEK).
Rörelseresultatet EBITDA för koncernen uppgick till uppgick till -298 TSEK (84 TSEK).
Resultat efter finansiella poster för koncernen uppgick till 6,7 MSEK (920 TSEK).
Resultat per aktie för koncernen uppgick till 1,90 SEK (0,02 SEK).