Mandel Design Group ingår avsiktsförklaring om förvärv av e-handelsbolaget MIGO

Mandel Design Group AB (”Mandel”) har idag ingått avsiktsförklaring om förvärv av 100% av aktierna i e-handelsbolaget ES E-Com International AB (“MIGO”). Säljare är Oliver Aleksov, Milad Mirmoradi, Milad Pournouri och Emanuel Sabelsjö. MIGO sourcar, marknadsför och säljer sina produkter via sin egna webshop under varumärket “MIGO” (https://migoshop.se). Den indikativa köpeskillingen uppgår till 35,0 MSEK beräknat på 100 procent av aktierna i ES E-Com International AB. Köpeskillingen är uppdelad enl. följande, 25.0 MSEK erläggs med aktier i Mandel till ett värde om 7.5 SEK per aktie, 7.5 MSEK erläggs kontant och 2.5 MSEK erläggs i form av en revers till säljarna med en löptid om 12 månader från eventuellt tillträde. Vid eventuella transaktion kommer säljarna lyda under lock-up avtal som kommer löpa under en period om 18 månader från eventuellt tillträde. Mandel har ingen säkerställd förvärvsfinansiering på plats i dagsläget och kommer således att behöva arbeta för att säkerställa sådan parallellt med due diligence-processen.

Tilläggsköpeskilling kan utgå till säljarna och utges i sin helhet av aktier i Mandel baserat på uppnådda EBITDA-resultaten under räkenskapsåren 2021 - 2024. MIGO ligger i linje med Mandels strategi att förvärva och bredda bolagets portfölj av bolag och varumärken och passar väl in och kompletterar Mandels nuvarande produktportfölj samt tillväxtstrategi. MIGO är ett svenskt e-handelsvarumärke som startade sin webshop i mars 2020. Migoshop.se har upplevt en stark tillväxt och uppnådde en omsättning om ca. 8 MSEK under 2020 med ett resultat om ca. 1.3 MSEK. Säljarna beräknar att MIGO ska omsätta ca 20 MSEK på helåret 2021 med ett estimerat resultat om ca. 2 MSEK.

“Mandel är mycket positivt till ingåendet av denna avsiktsförklaring och en förhoppningsvis stundande affär inom kort. Sedvanlig due diligence följer härnäst och vi hoppas kunna presentera en färdig affär därefter. MIGO har funnit ett mycket effektivt sätt att anpassa sitt produktutbud till vad marknaden efterfrågar. Detta innebär att de kan arbeta både agilt och effektivt för att hålla sig i framkant och kunna erbjuda relevanta produkter. MIGO planerar att expandera internationellt under 2021 och står i dagsläget inför en lansering av deras webshop i Spanien. Vid en eventuell affär, utöver säljarnas engagemang och kompetens, kommer Mandels e-handelsportfölj kompletteras med ett ytterligare breddat produktsortiment samt potentiell målgrupp. Jag ser med stor entusiasm fram emot att att accelerera våra diskussioner och förhoppningsvis fortsätta Mandels resa tillsammans med MIGO.” säger VD Alexander Winqvist.

“MIGO har ett brinnande intresse för design, utveckling och innovation. Vi tycker att det inom vissa branscher saknas just innovation och nytänkande. Det var därför vi startade Migo - för att erbjuda kvalitativa, smarta, unika och moderna produkter till marknaden. Vårt team jobbar därför väldigt noga med att ta fram handplockade produkter från stora och väletablerade leverantörer runt om i världen.

Vi tänker inte på oss själva som bara ett e-handelsföretag. Vi ser oss som ett företag som hjälper människor till en bättre och mera njutbar vardag. Det gör vi genom att erbjuda moderna, unika och smarta produkter. Vi tror starkt på att innovation är vägen framåt och vi håller noggrann koll på globala trender för att på bästa sätt kunna serva marknaden. Vi ser att en eventuell transaktion och att få bli en del av Mandels e-handelsportfölj som en unik möjlighet att få fortsätta accelerera vår utveckling ytterligare samt att få vara en del i den resa som Mandel precis påbörjat” säger VD för MIGO Emanuel Sabelsjö

Denna information är sådan som Mandel Design är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-05-21 09:00 CET.

Alexander Winqvist, VD