VD uppdaterar

Nyhetsbrev/uppdatering

Det är med glädje jag kan konstatera att vi nu tagit ett stort steg framåt vad gäller vår kommunicerade strategi. Sedan jag tillträdde som VD för koncernen har vi genomfört en kapitalanskaffning, förvärvat och tillträtt SSC Design Studio samt ingått avsiktsförklaringar om ytterligare två förvärv av Never Monday och MIGO. Detta helt i linje med vår strategi om att möjliggöra tillväxt i våra varumärken samt utöka vår portfölj av e-handelsbolag för att bredda Bolagets fundament och exponering mot fler marknader och målgrupper.

Vad avser det senaste ingångna avsiktsförklaringen avseende ett potentiellt förvärv av e-handelsvarumärket MIGO har de under sin relativt korta livstid visat en mycket stark utveckling. MIGO hade under 2020 ca. 15 000 unika kunder, en siffra som per dagens datum redan är uppe i ca. 30 000 st unika kunder. Antalet ordrar under 2020 var ca. 16 000 st, en siffra som fr.o.m januari 2021 till idag redan är uppe i ca. 13 000 st. Vi ser även att antalet sålda produkter under 2020 uppgick till ca. 18 500 st vilket kan jämföras med ca 15 500 st sålda produkter fr.o.m januari 2021 tills idag. Om vi jämför antalet sålda produkter i april 2020 vs april 2021 ser vi en ökning om ca. 400%. Detta ser vi som mycket positivt och att MIGO funnit en modell som möjliggör stark tillväxt med lönsamhet.

I relation till vårt ingångna avsiktsförklaring avseende det potentiella förvärvet av Never Monday pågår due-diligence arbetet för fullt och jag avser att uppdatera i ärendet så fort det finns något ytterligare att kommunicera.

Sedan slutet av Q4 2020 har bolaget genomgått en omstrukturering för att sätta bolaget i bästa möjliga position för att skapa tillväxt i bolagets varumärken. Denna process har varit intensiv och krävande men nödvändig för att hitta en kostnadseffektiv modell för långsiktig tillväxt. Detta har av naturliga skäl påverkat den kortsiktiga utvecklingen av bolagets varumärken under denna period men vi ser stor potential för tillväxtskapande framgent givet den position vi nu befinner oss i.

Det är med stor entusiasm vi på Mandel nu fortsätter vår resa för att möjliggöra en så god tillväxt som möjligt för våra varumärken för att på så sätt skapa ett så högt långsiktigt värde för våra aktieägare som möjligt.

Alexander Winqvist, VD