VD-uppdatering samt redovisning av preliminär omsättning för november 2021

Mandels Design Group AB redovisar en preliminär omsättning om ca. MSEK 5.1 under november 2021. Samma period föregående år uppgick omsättningen till ca. MSEK 0.2.

Arbete på Mandel pågår för fullt och det är med stort entusiasm vi fortsätter att utveckla vår affär. Vi har nu avslutat november månad som innehåller en av de mest intensiva perioderna inom e-handeln i form av black week samt cyber monday. Vi ser mycket positivt på den utveckling vi haft under denna period både vad gäller försäljning samt våra utökade samarbeten. Vi kommer nu fortsätta arbeta hårt med alla Mandels varumärken för att möjliggöra en så lyckad julhandel som möjligt och att avsluta året på bästa sätt.

För Electronordic ser vi att den totala kundbasen växte med ca. 5% i november till ca. 24 000 st  jämfört med oktober. Antalet ordrar under november uppgick till 1073 st vilket motsvarar en ökning om ca. 63% jämfört med föregående månad. I enlighet med tidigare kommunikation, har Electronordic fr.o.m den 1 november inlett ett samarbete med Exertis och utökat sitt sortiment inom spel, leksaker och IT-produkter med ca. 9 100 artiklar. Under november månad har Electronordic automatiserat sin produktförsörjning och därmed på ett effektivt sätt kunnat utöka sitt sortiment med ca. 30 000 nya säljbara artiklar. Parallellt med detta har ett hårt arbete lagts på att öka sin exponering mot de övriga nordiska marknaderna. Den norska marknaden anses ha stor potential att bidra till Electronordics fortsatta utveckling och tack vara bolagets strategiska initiativ har Electronordic nu gått från att kunna erbjuda 35 artiklar till den norska marknaden till att nu erbjuda ca. 35 000 stycken. Vi har redan sett en positiv utveckling av försäljningen i framförallt Norge och det är med glädje vi ser att Electronordic fortsätter bredda sin affär med fler samarbetspartners samt ett utökat produktsortiment.

MIGO fortsätter att visa upp en fin tillväxt och har under november ökat sin kundbas till ca. 6 200 st vilket motsvarar en ca. 3% ökning jämfört med oktober. Även på ordersidan ser vi en god utveckling och under november levererades ca. 6 600 ordrar vilket även det motsvarar en ca. 6% ökning jämfört med föregående månad. MIGO arbetar ständigt med att utveckla sin plattform med förbättrad funktionalitet och ett utökat produktutbud vilket vi ser ger positiv effekt och en ökad konvertering. Parallellt med detta utvärderar MIGO fortsatt internationell expansion och har som ambition att sjösätta sin plattform i ytterligare en europeisk marknad under 2021.

I Swedish Stamp Club ligger det ett fortsatt stort fokus på produktutveckling för att expandera sin produktportfölj för att på så sätt kunna skala upp sin affär. Med sin flexibla affärsmodell vad gäller bl.a. försäljningskanaler har Swedish Stamp Club under november påbörjat ett samarbete med Ankorstore vilket ger varumärket en exponering och en direktkanal till över 65 000 återförsäljare i 22 länder i Europa. Team’et fortsätter att arbeta hårt med att fortsätta utveckla varumärket Swedish Stamp Club parallellt med att bredda sin affär.

För Mandel Design och Smallroom har vi genomfört flertalet marknadsföringsinitiativ för att ta tillvara på de föräljningsmöjligheter som perioden ger som givit positiv effekt. Sedan bolagets omstrukturering i slutet av 2020 pågår fortsatt ett intensivt arbete med att ge dessa tillgångar en sådan agil grund som möjligt. Syftet är att dessa tillgångar ska ha en kostnadseffektiv struktur för att möjliggöra lönsam tillväxt med kraftigt reducerade fasta kostnader. Detta har av förklarliga skäl påverkat Mandel Designs och Smallrooms tillväxt men har varit nödvändigt för att kunna allokera koncernens resurser där de ger bäst effekt.

Precis som med alla Mandels tillgångar pågår en fortsatt kontinuerlig strategisk översyn för att ha en så effektiv resursallokering i gruppen som möjligt med ambitionen att skapa långsiktiga värden för våra aktieägare.

Verkställande direktör, Alexander Winqvist

www.mandelgroup.se