VD-uppdatering samt redovisning av preliminär omsättning för oktober 2021

Mandels Design Group AB redovisar en preliminär omsättning om ca. MSEK 3.6 under oktober 2021. Samma period föregående år uppgick omsättningen till ca. MSEK 0.1.

Arbete på Mandel pågår för fullt och det är med stort entusiasm vi fortsätter att utveckla vår affär. Nu kliver vi in i årets mest intensiva period med Black Friday och julhandeln som generellt är det mest hektiska inom e-handeln och vi kommer fortsatt arbeta hårt med alla Mandels varumärken för att avsluta året på bästa sätt.

MIGO fortsätter att visa upp en fin tillväxt och har under oktober ökat sin kundbas till ca. 6 000 st vilket motsvarar en ca. 11% ökning jämfört med september. Även på ordersidan ser vi en god utveckling och under oktober levererades ca. 6 200 ordrar vilket även det motsvarar en ca. 11% ökning jämfört med föregående månad. MIGO arbetar ständigt med att utveckla sin plattform med förbättrad funktionalitet och ett utökat produktutbud vilket vi ser ger positiv effekt och en ökad konvertering. Parallellt med detta utvärderar MIGO fortsatt internationell expansion och har som ambition att sjösätta sin plattform i ytterligare en europeisk marknad under 2021.

För Electronordic ser vi att den totala kundbasen växte med ca. 2% i oktober till ca. 23 000 st  jämfört med september. Antalet ordrar under oktober uppgick till 402 st vilket motsvarar en minskning om ca. 14% jämfört med föregående månad. I enlighet med tidigare kommunikation, har Electronordic fr.o.m den 1 november inlett ett samarbete med Exertis och utökat sitt sortiment inom spel, leksaker och IT-produkter med ca. 9 100 artiklar. Även det tidigare kommunicerade samarbetet med Game Chest har utökats och Electronordic erbjuder nu ännu fler artiklar inom dator-spel. Det är med glädje vi ser att Electronordic fortsätter bredda sin affär med fler samarbetspartners samt ett utökat produktsortiment.

I Swedish Stamp Club ligger det ett stort fokus på produktutveckling för att expandera sin produktportfölj för att på så sätt kunna skala upp sin affär. Då Swedish Stam Club innehar ett eget varumärke finns en stor flexibilitet vad gäller försäljningskanaler samt en möjlighet till att skapa B2B-samarbeten med aktörer som innehar kompletterande produkter till Swedish Stamp Clubs erbjudande. Team’et fortsätter att arbeta hårt med att fortsätta utveckla varumärket Swedish Stamp Club parallellt med att bredda sin affär.

För Mandel Design och Smallroom pågår de sista förberedelserna inför kommande Black Friday parallellt med det dagliga arbetet. Ända sedan Mandel inledde bolagets omstrukturering i slutet av 2020 har ett intensivt arbete med att ge dessa tillgångar en sådan agil grund som möjligt. Syftet är att dessa tillgångar ska ha en kostnadseffektiv struktur för att möjliggöra lönsam tillväxt med kraftigt reducerade fasta kostnader. Detta har av förklarliga skäl påverkat Mandel Designs och Smallrooms tillväxt men har varit nödvändigt för att kunna allokera koncernens resurser där de ger bäst effekt. Precis som med alla Mandels tillgångar pågår en fortsatt kontinuerlig strategisk översyn för att ha en så effektiv resursallokering i gruppen som möjligt med ambitionen att skapa långsiktiga värden för våra aktieägare.

Verkställande direktör, Alexander Winqvist