Hurtigruten samarbetar med miljöorganisationen Bellona – vill ta elbilsrevolutionen till havs

Genom att presentera en möjlighetsstudie ska Miljöorganisationen Bellona hjälper Hurtigruten att reducera sina utsläpp. Målet är att i framtiden ha fartyg som går på batterier eller andra miljövänliga kraftkällor som till exempel alger. Satsningen är ett steg för miljö och naturen, tidigare i år lanserade Hurtigruten en miljöfond och en ny CSR-strategi.

Bellona foundation är en politiskt obunden, internationell miljöorganisation. Organisationen hjälper, genom sitt partnerskapsprogram, företag och organisationer att bland annat ta fram miljöstrategier, bygga hållbarhetspolicyer och hjälper till att genomföra olika miljöprojekt.

-          Det är självklart att vi ska fortsätta att minska vår påverkan så mycket vi bara kan och vi har redan nu stenhårda krav på våra fartyg. Men det räcker inte. Vi vill ligga i framkant när det kommer till förnyelsebar teknologi, inte bara för vår egen industri utan för alla industrier. Med Bellona får vi en enormt kunnig partner som talar om när vi gör fel och när vi gör rätt, säger koncernchefen Daniel Skjeldam

Fordon- och tillverkningsindustrin är mitt i en teknologisk revolution. Denna vecka kommer Hurtigruten lägga fram sina ambitioner om en grönare industri i förbindelse med klimatmötet i Paris. Genom att inspireras av den norska och svenska energipolitiken som bedrivs inom bilindustri hoppas Hurtigruten att liknande utsläppspolitik snart finns för havet.

-          Ny teknologi är dyrt. Skall vi klara av att minska utsläppen måste vi blicka mot bildindustrin där politiker har använt sig både av piskor och morötter för att driva på teknikskiften. Tillsammans kan vi påverka industrin och hjälpas åt så att vi bevarar miljön och naturen, säger Frederic Hauge, VD på Bellona.

Att resa blir allt populärare och turismen bidrar till mycket positivt, men i kölvattnet ökar utsläppen allt mer. För att minimera sina avtryck lanserade Hurtigruten tidigare i år en miljöfond, Hurtigruten CSR Foundation, tillsammans med äventyraren Lewis Pugh.

-          Vår förhoppning är att utveckla fartygsindustrin så att vi inom en snar framtid kan reducera hela kryssningsindustrins utsläpp. Elbilspolitiken i Norge och Sverige är ett lysande exempel på hur företag och politiker tillsammans kan arbeta för en god sak. Vi är övertygade om att liknande samarbeten kan tas vidare till andra industrier och länder, säger Daniel Skjeldam.

För mer information vänligen kontakta:
Jacob Trampe Broch, Marknadschef på Hurtigruten
Email: jacob.trampe.broch@hurtigruten.com

Om Hurtigruten
Hurtigruten ASA är originalkryssningen längs kusten sedan 1893. Bolaget transporterar gods, passagerare och turister till 34 hamnar längs den unika norska kusten mellan Bergen och Kirkenes – varje dag, året om. Hurtigrutens expeditionsfartyg MS Fram seglar i Antarktis, i Europa, på Spetsbergen och kring Grönland.

Om Bellona
Bellona foundation är en politiskt obunden, internationell miljöorganisation och grundades 1986 i samband med Norges växande gas och oljeindustri. Bellona informerar omvärlden om miljöbetingade problem i världen som till exempel sanering av kärnvapenanfall efter kalla kriget, klimatförändringars påverkan och säkerheten vid olja och gasutvinningar i Norge och Europa.  1998 lanserades partnerskapsprogrammet B7, som syftar till att hjälpa företag och organisationer med projekt och mål inom miljö. Över 100 företag och organisationer har anslutit sig till programmet.

Taggar: