Hurtigrutens fartyg totalrenoveras – får ny interiör och exteriör

Hurtigrutens upplevde sitt bästa år någonsin i företagets 123-åriga historia och nu uppgraderar och renoverar kryssningsrederiet fem av sina fartyg. Först ut att genomgå en totalrenovering var MS Kong Harald och MS Polarlys som nu är redo för sina jungfrufärder. Även fartygen MS Nordkapp, MS Nordnorge och Hurtigrutens senaste fartyg, MS Spitsbergen, håller på att genomgå en uppfräschning och förväntas bli klara i höst. Interiörens har designats av det svenska designföretaget, Tillberg Design.

De fyra fartygen är från 1990-talet och kommer att renoveras både invändigt och utvändigt med tydlig inspiration av skandinavisk design och med naturliga material som träd, skinn och skiffer. Samtliga besöksytor kommer att renoveras: reception, matsalar, bistroer och caféer, dessutom kommer också helt nya gym byggas på fartygen. Den nya interiören - som designats av det svenska företaget Tillberg Design - är döpt efter havsområdet Hurtigrutens fartyg kryssar i och kommer därför gå under namnet New Arctic Interior.

Vi vill att våra gäster ska få en komplett upplevelse, både ombord och under våra äventyr. Den nya interiören är inspirerad av vattnen Hurtigruten kryssar i och interiören är inspirerad av vår natur. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda våra gäster träning i helt nya gym med världens bästa utsikt, säger Daniel Skejdalm, koncernchef på Hurtigruten.

Även MS Spitsbergen, Hurtigrutens senaste fartyg som byggdes år 2009, genomgår en renovering inför sina antarktiska kryssningar, även där har Tillberg Design formgett interiören. Fartyget kommer att segla längs den norska kusten senare i vår innan seglet sätts mot Antarktis i början av år 2017.

Samtliga av Hurtigrutens fartyg genomgår stränga inspektioner och har bland branschens högsta krav på bränsleutsläpp och ljudnivåer för att minimera avtrycken på djur- och naturliv. Sedan år 2009 har Hurtigruten utfört mer än tjugo olika förändringar som har minskat koldioxidutsläppen med 13 000 ton.

Se här när MS Polarlys renoveras.

För mer information vänligen kontakta:
Jacob Trampe Broch, Marknadschef på Hurtigruten
Email: jacob.trampe.broch@hurtigruten.com

Om Hurtigruten
Hurtigruten ASA är originalkryssningen längs kusten sedan 1893. Bolaget transporterar gods, passagerare och turister till 34 hamnar längs den unika norska kusten mellan Bergen och Kirkenes – varje dag, året om. Hurtigrutens expeditionsfartyg MS Fram seglar i Antarktis, i Europa, på Spetsbergen och kring Grönland.

Taggar: