Många läser bostadsannonserna

Report this content

Mer än hälften av de svenskar som äger sin bostad läser regelbundet bostadsannonser. Många följer också fritidshusmarknaden. Sökandet efter ett bättre boende är lockande för många, visar en undersökning från HusmanHagberg.

En undersökning som genomförts av fastighetsmäklarkedjan HusmanHagberg i samarbete med det oberoende undersökningsföretaget Mistat visar att en majoritet av svenskarna som äger sitt eget boende följer bostadsmarknaden. 52 procent läser bostadsannonser varje månad, och 70 procent varje kvartal.

- Undersökningen visar att en mycket stor del av svenskarna är på jakt efter sitt drömboende. De är dessutom beredda att lägga ner tid på att leta efter det, säger Lennart Hagberg, vd, HusmanHagberg.
- De som är allra mest engagerade i bostadsmarknaden är storstadsborna. Där finns det fler bostäder att titta på, men också fler som bor annorlunda än vad de skulle vilja, säger Lennart Hagberg.

Internettrafik från Blocket visar också hur lockande bostadsannonserna är. Mer än 4 av 5 som besöker annonserna på Blocket Bostad tittar först på någon helt annan typ av annons.
- Vi ser att många börjar med att leta efter något annat, men sedan tar intresset för bostadsannonserna över, säger Annette Karlberg, pressansvarig på Blocket.

Samtidigt som alltså mer än hälften följer bostadsmarknaden, så visar undersökningen också att nära var femte, 18 procent, följer fritidshusmarknaden.
- Det finns så många sorters fritidshus att titta på, och för många är det extra viktigt att ett fritidshus har något speciellt, säger Lennart Hagberg.

Fakta om undersökningen
Fastighetsmäklarkedjan HusmanHagberg och det oberoende undersökningsföretaget Mistat ställde under juli i år frågor om bostaden till 505 personer mellan 30 och 70 år som äger sitt boende. Undersökningen genomfördes med hjälp av webbenkät som besvarats av ett representativt urval från webbpaneler med rikstäckning.

Frågan som ställdes var: “Hur ofta skulle du vilja säga att du tittar på bostäder som är till salu” Sammanlagt svarade 52 procent antingen “Hela tiden”, “Någon gång per vecka” eller “Någon gång per månad”.

För mer information, kontakta:
Lennart Hagberg, vd, HusmanHagberg, tel. 0705-80 10 46, lennart.hagberg@husmanhagberg.se
Åsa Davidsson, marknadschef, HusmanHagberg, tel. 070-755 51 07, asa.davidsson@husmanhagberg.se
Michael Falk, Agera PR, tel. 073-397 46 55, michael.falk@agerapr.se

Om HusmanHagberg
Fastighetsmäklarkedjan HusmanHagberg grundades 1997 och är en franchiseorganisation där alla kontor drivs av egna företagare. Kedjan har idag ca 260 medarbetare och drygt 70 kontor över hela Sverige. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
www.husmanhagberg.se

Taggar: