Husqvarna Group firar 1 miljon robotgräsklippare på en växande marknad

1995 skapade Husqvarna Group marknaden för robotgräsklippare genom att introducera Solar Mower, världens första serietillverkade robotgräsklippare till konsumentförsäljning. Förutom att den byggde på robotteknik och var automatisk var den även solcellsdriven. Idag firar Husqvarna Group att koncernen har sålt totalt 1 miljon robotgräsklippare sedan Solar Mower lanserades. Husqvarna Group erbjuder robotgräsklippare undervarumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch och Flymo.

Husqvarna Group är pionjärer inom gräsklippning med robotteknik. Tack vare koncernens framgångsrika produkter och lösningar är Husqvarna Group även global marknadsledare inom robotgräsklippning. Västeuropa är huvudmarknaden för robotgräsklippare och uppskattas växa med minst 20 procent per år.

Att vi totalt har sålt 1 000 000 miljövänliga robotgräsklippare är en milstolpe för koncernen. För mer än 20 år sedan skapade vi marknaden för robotgräsklippare och vi har utvecklat den ända sedan dess. Vi har en stark ledande ställning inom det här segmentet medan många av våra konkurrenter fortfarande är relativt nya på marknaden. Vi ser att marknaden för robotgräsklippare fortfarande är liten i många länder, medan den har växt betydligt i andra. Det innebär att det fortfarande finns en stor tillväxtpotential inom detta spännande segment. Vårt mål är att behålla vår ledande ställning genom att erbjuda de mest tillförlitliga, säkra och effektiva produkterna och lösningarna, säger Kai Wärn, VD och koncernchef för Husqvarna Group.

20 år av innovation
Med den omfattande kunskap och erfarenhet koncernen har är produkterna tillförlitliga och säkra. Genom ständiga förbättringar har robotgräsklipparna blivit tåligare, lättare att installera och använda samt klarar av allt mer komplexa trädgårdar. En robotgräsklippare är energieffektiv och har nästan inga utsläpp under användning. Elförbrukningen för att hålla en gräsmatta på 1 000 m² klippt motsvarar ungefär en glödlampa på 11 W. Idag kan du programmera och styra din robotgräsklippare via en app på telefonen eller surfplattan. Det är lätt att vattna och sköta om gräsmattan var du än är, när som helst. Genom åren har koncernen även lagt mycket energi på att sänka produktens ljudnivå till ett minimum. Husqvarna Group säljer robotgräsklippare under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch och Flymo, och erbjuder lösningar för olika slutanvändar- och marknadssegment.

Våra avancerade lösningar för robotgräsklippare har gett oss en marknadsledande position. Alla våra robotgräsklippare designas i Sverige och tillverkas på våra toppmoderna fabriker i Europa innan de skickas till kunder över hela världen. Som marknadsledare vill vi fortsätta ligga i framkant och leverera de bästa lösningarna för våra slutanvändare samtidigt som vi ständigt utvecklar vårt erbjudande, fortsätter Kai Wärn.

Åsa Larsson, Global media and Sustainability Manager, Husqvarna Group
Telefon: 08-738 90 80 eller press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrin. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har över 13 000 medarbetare i 40 länder.

Taggar: