Husqvarna Group ger en uppdatering avseende försäljningen och föreslår en återinförd utdelning

Stark nettoomsättningstillväxt
Husqvarna Group har ökat nettoomsättningen med 21% för de första två månaderna av det tredje kvartalet 2020 (jämfört med motsvarande period föregående år och justerat för valutakursförändringar). Den starka utvecklingen har drivits av en förlängd trädgårdssäsong som avtog i slutet av augusti. Tillväxten har stärkts av stanna hemma-trenden kopplad till Covid-19 och positiva väderförhållanden. Produktmixen har varit gynnsam, både i Husqvarna och Gardena divisionerna med särskilt stark tillväxt i kategorier som robotgräsklippare och bevattningslösningar.

Styrelsen föreslår en återinförd utdelning och att poströstningsförfarande införs i bolagsordningen

Den 28 april 2020 beslutade styrelsen att dra tillbaka utdelningsförslaget för räkenskapsåret 2019 mot bakgrund av den osäkerhet Covid-19 orsakade. I tillägg uppgavs det att situationen kontinuerligt kommer att utvärderas. Styrelsen har nu utvärderat företagets finansiella utveckling och ställning liksom generella marknadsförhållanden och bedömer att ett återinförande av utdelningen är lämpligt. Därför har styrelsen beslutat att kalla till en extra bolagsstämma den 23 oktober 2020 för att besluta om att en utdelning om 2,25 kr per aktie skall utbetalas för räkenskapsåret 2019. Styrelsen noterar samtidigt att företaget har återbetalat de statliga bidrag som erhållits i Sverige kopplade till Covid-19 situationen och att inga bidrag har bokförts i räkenskaperna för 2020.

Den extra bolagsstämman kommer också att besluta om förslaget från styrelsen att inkludera en möjlighet i bolagsordningen att tillåta rösträtt per post och att samla in fullmakter före bolagsstämmor. Mer information om den extra bolagsstämman lämnas inom kort i en separat kallelse till stämman.

Glen Instone, CFO, Senior Vice President, Finance, IR & Communication, +46 8 738 90 00

Johan Andersson, Director, Corporate Communications and Investor Relations, +46 702 100 451 eller ir@husqvarnagroup.com

Alla siffror i detta pressmeddelande är preliminära och oreviderade och den slutliga rapporten för det tredje kvartalet 2020 kommer att publiceras den 20 oktober 2020 kl. 07:30 CET. Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 september 2020 klockan 07.30 CET.

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel.
Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2019 uppgick till 42 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.

Taggar: