Husqvarna Group presenterar strategi för nästa fas, finansiella mål och ny teknik på kapitalmarknadsdag 2019

I dag håller Husqvarna Group (HUSQ-B) en kapitalmarknadsdag i Huskvarna. Temat är ”Nästa fas – redo för lönsam tillväxt” och omfattar en presentation av huvuddelarna i strategin: kundupplevelse, robot- och batteriteknik, att vara vinnande i kärnverksamheten samt tjänster och lösningar.

Husqvarna Group har fortsatt att genomdriva lönsamhetsförbättringar. Grunden för en kontinuerligt lönsam tillväxt består i ett ökat fokus på de främsta varumärkena, de segment som har hög tillväxt, en vinnande kärnverksamhet, en kultur av starka effektiviseringsprogram för att finansiera strategiska initiativ, samt förmågan att vara marknadsledande och tekniskt ledande.

”Vi strävar efter att öka tillväxten i divisionerna genom att dra nytta av våra styrkor och genom att kombinera innovation och tjänster med vår marknadsledande ställning inom de segment som har hög tillväxt, som robotgräsklippare, bevattningssystem och lösningar för den lättare byggnadsindustrin. Vi har nu ett bra utgångsläge för att dra nytta av vår teknikposition och utöka vårt erbjudande och våra affärsmodeller. Vi har till exempel över 300k uppkopplade produkter och användare.

Vår resa sedan 2013 har handlat om att förbättra lönsamheten och har samtidigt gjort stora omstruktureringar och investeringar för att stärka vårt marknadsledarskap och tekniska ledarskap. Vi är nu redo för att ta nästa steg i vår tillväxtresa med en rörelsemarginal på över 10%”, säger VD och koncernchef Kai Wärn.

Koncernens tre finansiella mål för nästa fas, från och med 2020 är:

•  En årlig nettoomsättningstillväxt på 4-5% som definieras som 2 procentenheter över marknadstillväxten (historiskt 2-3%).
  •  En rörelsemarginal över 10%.
  •  Ett rörelsekapital i förhållande till nettoomsättningen på högst 25%.

”Vi ser Husqvarna Group som teknisk ledare inom vår bransch – vi tar täten genom innovation. Husqvarnas nya teknik EPOS som visas här i dag är ytterligare ett exempel på detta, där vi tillhandahåller teknik för robotgräsklippare med virtuella gränsmarkeringar. Detta kommer att bidra till att driva utvecklingen till att även innefatta professionella användare och medföra nya och bättre lösningar för grönyteskötsel, säger Kai Wärn.

Presentationerna hålls av koncernens VD och koncernchef, CFO, teknikchef och cheferna för de tre divisionerna Husqvarna, Gardena och Construction. I samband med eventet kommer det även att hållas produktdemonstrationer. Kapitalmarknadsdagen inleds klockan 10:00 och sänds live via denna länk till webcast.

Johan Andersson, Director, Group Corporate Communications and Investor Relations,
+46 702 100 451 eller +46 8 738 90 80 eller ir@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2018 uppgick till 41 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.