• Husqvarna Group/

Valberedningen i Husqvarna AB (publ) har beslutat att föreslå att Ingrid Bonde ska väljas till ny styrelseledamot i Husqvarna vid årsstämman den 14 april 2021

Med anledning av att Ulla Litzén har meddelat att hon inte är tillgänglig för omval som styrelseledamot, har valberedningen beslutat att föreslå att Ingrid Bonde ska väljas till ny styrelseledamot i Husqvarna vid årsstämman den 14 april 2021.

Ingrid Bonde är styrelseordförande i Apoteket AB, Alecta och Hoist Finance AB, vice styrelseordförande i Telia Company AB samt styrelseledamot i Securitas AB. Hon har tidigare bl.a. varit ordförande i Klimatpolitiska rådet, CFO och vice VD för Vattenfall AB samt VD för AMF Pensionsförsäkring AB.

Valberedningen har även beslutat att föreslå omval av samtliga övriga styrelseledamöter vid årsstämman den 14 april 2021.

Valberedningen kommer att offentliggöra samtliga övriga förslag, däribland förslag till ersättning till styrelseledamöter, senast i samband med kallelsen till årsstämman.

Valberedningen består av Petra Hedengran, ordförande (Investor AB), Claes Boustedt (L E Lundbergföretagen AB), Fredrik Ahlin (If Skadeförsäkring AB), Henrik Didner (Didner & Gerge Fonder AB) och Tom Johnstone (Styrelseordförande Husqvarna AB).

Johan Andersson, Director, Corporate Communications and Investor Relations,
+46 702 100 451 eller ir@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2019 uppgick till 42 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.