Husqvarna K 3000 Vac – torrkap med marknadens mest effektiva dammhantering

Report this content

Husqvarna presenterar K 3000 Vac – en verklig innovation inom sten- och betongkapning som, tack vare sin Vac-enhet utgör den perfekta lösningen på dammproblem vid torrkapning.

Ett av de största problemen vid torrkapning är och förblir den mängd damm som uppstår, damm som kan medföra obehag och är ett arbetsmiljöproblem. Med Husqvarnas nya K 3000 Vac och dess helt unika dammuppsugningslösning minimeras dessa problem. Kapa i betong- och stenmaterial – med minimal dammutveckling! Med den revolutionerande nya tekniken är torrkapning i miljöer där våtkapning inte är möjlig inte längre ett problem. Genom att fästa en löstagbar ”släde” på kapens sprängskydd och koppla till en dammsugare skonas arbetsmiljön och dammet förpassas direkt ner i dammsugarpåsen.

– Husqvarna har ett flertal patenterade och unika lösningar som underlättar arbetet, både precisionsmässigt och ergonomiskt, säger Johan Simonsson, produktchef kapmaskiner på Husqvarna Construction.

– Dels är själva vac-släden placerad baktill på sprängskyddet vilket ger användaren fri sikt mot klingan för ökad precision och effektivitet. Klingan roterar framåt vilket minskar arbetsbelastningen och möjliggör effektiv kapning med minsta möjliga motstånd.

K 3000 Vac är med sin kraftfulla elmotor och ergonomiskt utformade handtag ett mycket effektivt redskap för professionell torrkapning. Husqvarna K 3000 Vac presenterades under World of Concrete-mässan i januari och beräknas lanseras på marknaden i mars.

Mer fakta om K 3000 Vac

• Bra sikt – även med Vac-enheten är kapklingan synlig.
  • Till skillnad från de flesta andra kapmaskiner, roterar klingan framåt, vilket minskar arbetsbelastning och resulterar i effektiv kapning.
  • Elgard – ett avancerat elektroniskt skyddssystem som varierar hastigheten för att förhindra överbelastning.
  • Vac-enheten kan lösgöras med ett enkelt handgrepp då dammsugare ej används.
  • Motor: Elmotor, 230/120/110 V
  • 350 mm diamantklinga
  • Vikt, kap: 7,4 kg
  • Vikt, vac-enhet: 1,0 kg
  • Kapdjup med/utan vac-enhet: 119/125 mm

För mer information kontakta:
Johan Simonsson, Produktchef kapmaskiner, Husqvarna Construction Products
Tel: 031-94 90 19, 0722-145579
E-post: johan.a.simonsson@husqvarna.se

Husqvarna Construction Products ingår i Husqvarna AB och är marknadsledande inom maskiner och diamantverktyg för bygg- och stenindustrierna.
Produktprogrammet omfattar kapmaskiner, borrmaskiner, diamantverktyg, golv-, bänk-, vägg- och vajersågar samt maskiner för ytbearbetning och demolering. 2010 stod Husqvarna Construction Products för 22 procent av Husqvarnas försäljning av produkter för professionell användning. Construction Products har 2 100 anställda, 10 större fabriker runt om i världen och finns representerat i mer än 70 länder. Husqvarna är ett registrerat varumärke som ägs av Husqvarna AB (publ).

Taggar: