Vassa verktyg från Husqvarna - Diagrip diamantverktyg ger problemfri sågning i alla material

Report this content

Diamantverktyg som skär snabbare och håller längre än konventionella klingor. Så kan Husqvarnas premiumklingor - Diagrip - sammanfattas. Nu erbjuder Husqvarna ett komplett sortiment som omfattar verktyg för såväl kapmaskiner, ringkapar, väggsågar, golvsågar som borrmaskiner.

Husqvarna väggsågsklingor, som var de första produkterna med Diagrip-teknik, har blivit mycket populära och efterfrågade. Nu har företaget vidareutvecklat tekniken och utökar sortimentet med verktyg för fler applikationer. Kapmaskiner, mindre golvsågar, ringkapar och borrmaskiner kommer från och med i vår att kunna utrustas med de nya premiumverktygen. Diagrip innebär att diamanterna fördelas optimalt i segmentet, vilket ger varje diamant maximal effektivitet. Till skillnad från traditionella tekniker innebär den optimala, tredimensionella distributionen av diamanterna i Diagrip-segmentet att diamanterna hela tiden friläggs. Resultatet är klingor med överlägsen prestanda, ökad livslängd och en snabb och smidig avverkning. Husqvarnas mål är att få fram diamantverktyg med hög avverkning som underlättar operatörens arbete. För handhållna produkter har det ännu större betydelse att avverkningen är hög eftersom operatören med handkraft ska mata in verktyget i betongen. Med Diagrip-verktyg tar man sig problemfritt igenom även den allra tuffast armerade betongen. Husqvarnas Diagrip-teknik har använts i stenindustrin som kräver starka, effektiva och pålitliga verktyg för att såga i hårda material. Nu har alltså tekniken förfinats och optimerats för byggbranschen. De nya verktygen lanseras på Europamarknaden med start i vår. Tekniska fakta Diagrip: * Högre skärhastighet (20-30 procent) * Jämn och stabil avverkning utan vibrationer * Optimal fördelning av diamanterna för ökad effektivitet och livslängd * Optimal fördelning i segmenten ger maximalt utnyttjande av diamanter * Smidig, problemfri sågning även i kraftigt armerad betong