BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2019

Kai Wärn, VD och koncernchef:
“De säsongsmässigt mindre fjärde kvartalet präglades av en blandad marknadsutveckling. Försäljningen utvecklades positivt i Europa medan den påverkades negativt i USA då återförsäljarna fortsatte att minska sina lagernivåer. Totalt för koncernen minskade nettoomsättningen med 2% justerat för den lämnade verksamheten i Consumer Brands och valutakurseffekter. Rörelseresultatet i det fjärde kvartalet uppgick till -310 Mkr (-282), exklusive jämförelsestörande poster. Resultatet var främst påverkat av väsentligt minskade produktionsvolymer, som resulterade i underabsorption, samt produktmix effekter. Detta kompenserades delvis av en netto positiv påverkan av en försäljning av en tillgång och nedskrivningar av tillgångar.

För helåret 2019 ökade koncernens försäljning med 1%, justerat för valutakurseffekter och den lämnade Consumer Brands verksamheten. Trots att säsongen för skogs- och trädgårdsprodukter var utmanande under året ökade rörelseresultatet med 21% eller med 674 Mkr till 3 915 Mkr (3 241), motsvarande en rörelsemarginal om 9.3% (7.9), exklusive jämförelsestörande poster. Direkt operativt kassaflöde förbättrades till 3 849 Mkr (1 336), drivet av ett högre rörelseresultat och positiva förändringar i rörelsekapitalet. Styrelsen kommer att, till årsstämman, föreslå en utdelning för 2019 på 2,25 kronor (2,25).

Vi tog flera viktiga strategiska steg under 2019 som främjade vår utveckling mot långsiktig lönsam tillväxt. Vi presenterade en uppdaterad strategi som bygger på ett tydligare fokus på våra slutkunder, på robotgräsklippare och batteriprodukter, utveckling av vår kärnverksamhet och expansion inom tjänster och lösningar. Vi är stolta över att driva teknikutvecklingen och lanseringen av den nya Husqvarna EPOS teknologin, där vi tillhandahåller teknik för robotgräsklippning med virtuell gränsmarkering, är ett bra exempel på detta.

För 2020 är vår högsta prioritet att fortsätta vår bana av hållbar förbättrad lönsamhet samtidigt som vi avslutar programmet med att lämna Consumer Brands verksamhet (2,2 miljarder kronor). Vi kommer att driva strategiska initiativ i alla våra divisioner, som möjliggörs av kostnadsreduceringar både genom effektivitetsåtgärder och våra omstruktureringsaktiviteter som meddelades i november 2019. Ordersituationen för säsongen samt förberedelserna följer vår plan för året. Baserat på nuvarande information förutser vi inga väsentliga affärsstörningar relaterade till Coronavirusutbrottet, om komponenttillförseln normaliseras under de kommande veckorna, medan det kan bli väsentligt om det kvarstår i mars. I januari utnämnde styrelsen Henric Andersson till VD och koncernchef från april 2020. Jag är väldigt nöjd med att lämna över till Henric, som har en djup kunskap och erfarenhet av verksamheten.”

Fjärde kvartalet 2019

• Nettoomsättningen minskade med 1% till 6 408 Mkr (6 470), eller minskade med 5% justerat för valutakurseffekter. Nettoomsättningen minskade med 2%, justerat för den lämnade verksamheten i Consumer Brands och valutakurseffekter.
  • Rörelseresultatet uppgick till -493 Mkr (-1 104), inklusive jämförelsestörande poster relaterade till de ytterligare omstruktureringar som tillkännagavs in November 2019 om -183 Mkr (-822). Exklusive jämförelsestörande poster uppgick rörelseresultatet till -310 Mkr (-282), vilket inkluderar försäljningen av en tillgång och nedskrivningar av tillgångar om netto cirka 100 Mkr.
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,67 kr (-1,61).

Januari – December 2019

• Nettoomsättningen uppgick till  42 277 Mkr (41 085), motsvarande en minskning om 2% justerat för valutakurseffekter. Nettoomsättningen ökade med 1%, justerat för den lämnade verksamheten i Consumer Brands och valutakurseffekter.
  • Rörelseresultatet uppgick till 3 690 Mkr (2 070), inklusive jämförelsestörande poster relaterade till omstruktureringar om -225 Mkr (-1 171). Exklusive jämförelsestörande poster uppgick rörelseresultatet till 3 915 Mkr (3 241), vilket inkluderar försäljningen av en tillgång och nedskrivningar av tillgångar om netto cirka 60 Mkr (55).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 4,42 kr (2,12).
  • Direkt operativt kassaflöde ökade till 3 849 Mkr (1 336).
  • Styrelsen kommer att till årsstämman föreslå en utdelning för 2019 på 2,25 kr per aktie (2,25).

TELEFONKONFERENS

En kombinerad press- och telefonkonferens med Kai Wärn, VD och koncernchef, och Glen Instone, CFO, hålls klockan 10:00 på Husqvarna Groups kontor på Regeringsgatan 28 i Stockholm den 4 februari 2020. För deltagande, ring 08-566 184 30 eller +44 (0) 8 448 228 902, tio minuter innan konferensen börjar. Konferens-ID: Husqvarna eller 4553429#. Telefonkonferensen kommer även att sändas direkt via internet på www.husqvarnagroup.com/ir. En inspelning av konferensen kommer att läggas ut senare samma dag.

KONTAKTER

• Glen Instone, CFO, Senior Vice President, Finance, IR & Communication,  072-716 5032
  • Johan Andersson, Director, Group Corporate Communications and Investor Relations, 0702-100 451

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 februari 2020 klockan 08:00.

Taggar: