BOKSLUTSKOMMUNIKÉ JANUARI – DECEMBER 2022

Stark tillväxt under fjärde kvartalet

Fjärde kvartalet 2022

• Nettoomsättningen ökade med 26% till 10 353 Mkr (8 234). Organisk försäljningstillväxt var 8%, valutakursförändringar bidrog med 14% och förvärv med 4%.
  • Rörelseresultatet var -1 737 Mkr (-132) och rörelsemarginalen -16,8% (-1,6). Exklusive jämförelsestörande poster var rörelseresultatet -13 Mkr
    (-180) och rörelsemarginalen -0,1% (-2,2).
  • Jämförelsestörande poster uppgick till -1 724 Mkr (48) och var i huvudsak relaterade till accelereringen av den strategiska transformationen som tillkännagavs i oktober 2022, se sid 9 och 18.
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -2,44 kr (0,26) och resultat per aktie efter utspädning uppgick till -2,43 kr (0,26).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten var -2 845 Mkr (-6 420). Direkt operativt kassaflöde minskade till -1 261 Mkr (-1 131), i huvudsak på grund av ökade kundfordringar.
  • Operativt rörelsekapital / nettoomsättning var 30,6% (21,8).
  • Det meddelades att vd Henric Andersson tar tillfälligt ledigt för att genomgå medicinsk behandling och att Pavel Hajman utsågs till tillförordnad vd. Därefter kommunicerade bolaget att Henric sannolikt inte kommer att återgå till aktiv status som vd. Styrelsen har därför inlett en process för att identifiera en potentiell permanent efterträdare.
  • Ett program för att accelerera bolagets strategiska transformation initierades, se sid 9.

Januari – december 2022

• Nettoomsättningen ökade med 15% till 54 037 Mkr (47 059). Den organiska försäljningstillväxten var -1%, valutakursförändringar bidrog med 9% och förvärv med 7%.
  • Rörelseresultatet var 3 043 Mkr (5 746) och rörelsemarginalen 5,6% (12,2). Exklusive jämförelsestörande poster var rörelseresultatet 4 853 Mkr (5 684) och rörelsemarginalen 9,0% (12,1).
  • Jämförelsestörande poster uppgick till -1 810 Mkr (62), se sid 9 och 18.
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,39 kr (7,76) och resultat per aktie efter utspädning uppgick till 3,38 kr (7,73).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten var -4 009 Mkr (-713). Direkt operativt kassaflöde var -572 Mkr (3 651). Minskningen var främst relaterad till ökat nettorörelsekapital.
  • CO2-utsläppen över hela värdekedjan har reducerats med 32% (27), jämfört med basåret 2015.
  • Styrelsen kommer föreslå årsstämman en utdelning för 2022 om 3,00 kr per aktie (3,00).

Stark tillväxt under fjärde kvartalet

”Vi levererade ett stabilt resultat för det fjärde kvartalet, vilket säsongsmässigt är koncernens minsta kvartal. Nettoomsättningen för koncernen ökade med 26%, varav organisk försäljningstillväxt var 8%. Tillväxten var särskilt stark för robotgräsklippare och batteridrivna produkter.

Husqvarna Forest & Garden-divisionen uppnådde en organisk försäljningstillväxt på 15%, drivet av en stark utveckling för robotgräsklippare både på den professionella och privata marknaden. Den organiska tillväxten i Gardena-divisionen var -11% på grund av fortsatta lagerreduceringar hos detaljhandelspartners under slutet av året. Husqvarna Construction-divisionen rapporterade lägre försäljningsvolymer och den organiska tillväxten var -1%.

Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet, exklusive jämförelsestörande poster, uppgick till -13 Mkr (-180). Förbättringen drevs primärt av försäljningstillväxt, gynnsam produktmix och prisökningar som  kompenserade för högre råvaru- och logistikkostnader. Direkt operativt kassaflöde minskade till -1 261 Mkr (-1 131). Detta till följd av lägre kassaflöde från förändringar i rörelsekapital, främst från kundfordringar. Vi fortsätter våra aktiviteter för att minska lagret under kommande trädgårdssäsong.

Stabil utveckling under utmanande omständigheter

Året dominerades av geopolitisk och makroekonomisk osäkerhet samt betydande utmaningar i leveranskedjan. Mot denna bakgrund levererade vi en nettoomsättningstillväxt om 15%, varav den organiska tillväxten var -1% för året. Rörelseresultatet, exklusive jämförelsestörande poster, var 4 853 Mkr (5 684) och rörelsemarginalen uppgick till 9,0% (12,1). Prisökningar kompenserade för högre råmaterial och logistik-kostnader medan lägre volymer och kostnadsinflation påverkade resultatet negativt. Styrelsen kommer att föreslå årsstämman en oförändrad utdelning om 3,00 kr (3,00) för året.

Vi är stolta över de resultat organisationen har levererat under Henric Anderssons ledning. Jag vill tacka Henric, mina kollegor och våra affärspartners för ett gott samarbete och deras betydelsefulla arbete under det gångna året. Tillsammans har vi tagit en rad  viktiga steg för att bygga en starkare koncern och leda branschens omställning till koldioxidsnåla lösningar. Under året har vi genomfört strategiska prioriteringar, och ett program initierades under fjärde kvartalet i syfte att accelerera koncernens transformation, som innebär ökade investeringar i områden för värdeskapande: robotgräsklippare, batteriprodukter, bevattningsprodukter och lösningar för den professionella marknaden. Parallellt minskar vi proaktivt affären inom bensindrivna konsument-produkter med låg marginal. De totala årliga kostnadsbesparingarna i programmet kommer att uppgå till 800 Mkr, fullt implementerade 2025, där hälften av kostnadsbesparingarna kommer att återinvesteras i områdena för hållbart värdeskapande. Programmet fortskrider som planerat och vi redovisade 1.8 Mdkr av relaterade engångskostnader under fjärde kvartalet.

Vår elektrifieringsambition är en del av vår hållbarhetsagenda som syftar till att konsekvent minska koldioxidavtrycket. Hittills har vi minskat CO₂-utsläppen (scope 1, 2 och 3) med -32% jämfört med basåret 2015. Målet är en minskning med -35 procent till 2025.

Jag är hedrad över det tillfälliga uppdraget att leda vår starka organisation och att fortsätta genomföra den strategi som formades under Henrics ledning. Med en stark grund och en hållbar, smart och uppkopplad produktportfölj in i 2023 är vi väl positionerade för att fortsätta skapa värde för våra kunder, aktieägare, medarbetare och samhället."

Pavel Hajman, tillförordnad vd

Telefonkonferens
En telefonkonferens med Pavel Hajman, tillförordnad vd samt Terry Burke, CFO hålls kl.10.00 (CET) den 1 februari 2023.

För att se presentationen använd länken: https://husqvarna-group.creo.se/230201/

Nummer till telefonkonferensen (för möjlighet att ställa frågor): 08-505 100 31 (Sverige) eller +44 (0) 207 107 06 13 (UK)

Datum för finansiella rapporter 2023
20 april       Delårsrapport januari - mars