Delårsrapport januari – juni 2011

Hans Linnarson, tillförordnad koncernchef och VD:
”För andra kvartalet minskade koncernens rapporterade nettoomsättning med elva procent, men justerad för valutakursförändringar var minskningen en procent. För första halvåret ökade nettoomsättningen justerad för valuta med två procent. Den totala marknadsefterfrågan minskade i Nordamerika, vilket tillsammans med produktionsstörningar i fabriken i Orangeburg påverkade försäljningen negativt. Den europeiska marknaden började starkt, men saktade ner mot slutet av andra kvartalet. Den justerade nettoomsättningen för Europa & Asien/Stillahavsområdet ökade med fyra procent för andra kvartalet, vilket var i linje med den totala marknaden. Den positiva utvecklingen för Construction fortsatte och marknadsandelarna ökade.
Produktionsstörningarna påverkade såväl tillverkningen i Orangeburg som resulterade i högre kostnader. Som ett resultat av vidtagna åtgärder minskade den löpande kostnadstakten direkt hänförlig till störningarna, successivt. Under första kvartalet var kostnaderna cirka 150 Mkr, varav merparten i mars. Det totala beloppet för andra kvartalet var 180 Mkr.
Vår högsta prioritet framöver är att säkerställa punktliga leveranser till våra kunder för säsongen 2012.Ytterligare åtgärder kommer att vidtas i fabriken i Orangeburg, vilket väntas medföra ökade kostnader på cirka 100 – 150 Mkr under återstoden av 2011. Vi planerar dessutom att öka försäsongsproduktionen.
För att säkerställa högsta möjliga leveranssäkerhet kommer tillverkningskapacitet och flexibilitet prioriteras, vilket innebär att takten i våra pågående omstruktureringsprojekt ses över. Besparingarna från omstruktureringen av produktionsstrukturen försenas därmed.
Koncernens rörelseresultat minskade under andra kvartalet. Högre försäljningspriser och en gynnsam mix kunde inte motverka negativa valutakursförändringar, kostnader relaterade till produktionsstörningarna, högre kostnader för insatsvaror och marknadsföring.”

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 10 179 Mkr (11 457) och rörelseresultatet uppgick till 1 012 Mkr (1 319). Periodens resultat uppgick till 681 Mkr (936), eller 1,18 kronor (1,62) per aktie.
  • Nettoomsättningen och rörelseresultatet, justerat för valutakursförändringar och jämförelsestörande poster, minskade med 1% respektive 23%.
  • Förändringar av valutakurser, netto jämfört med föregående år, påverkade rörelseresultatet negativt med cirka -170 Mkr.
  • Kostnader direkt relaterade till produktionsstörningarna i Nordamerika uppgick till cirka 180 Mkr.
  • Den justerade nettoomsättningen ökade för Europa & Asien/Stillahavsområdet och Construction, men minskade för Amerika.
  • Hans Linnarson, chef för försäljningen i Europa & Asien/Stillahavsområdet, utsågs till tillförordnad koncernchef och VD.

Press- och telefonkonferens
En press- och telefonkonferens hålls på Hotel Anglais i Stockholm kl 11:00 den 19 juli 2011. För deltagande via telefon, ring 08-5052 0110 eller +44 207 162 0077, tio minuter innan konferensen börjar. Telefonkonferensen kommer även att sändas direkt via Internet. För att deltaga via Internet, se www.husqvarna.com/ir. En inspelning av konferensen kommer att läggas ut på www.husqvarna.com/ir.

Ulf Liljedahl, Finansdirektör, tel. 08-738 84 42
Boel Sundvall, Informationsdirektör, tel. 08-738 70 18
Tobias Norrby, Investerarkontakter, tel. 08-738 83 35
Husqvarnas Pressjour, tel. 08-738 70 80

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Husqvarna ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2011 kl 08:00.