DELÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2024

Stabilt kassaflöde under ett kvartal påverkat av svaga marknadsförhållanden

Andra kvartalet 2024

• Nettoomsättningen minskade med 9% till 15 430 Mkr (16 976). Valutakursförändringar påverkade med -1%.
  • Planerad avveckling av bensindriven verksamhet med låg marginal påverkade med -2%. Organisk försäljning minskade med 6%.
  • Rörelseresultatet var 1 899 Mkr (2 101) och rörelse-marginalen var 12,3% (12,4).
  • Exklusive jämförelsestörande poster uppgick rörelseresultatet till 1 906 Mkr (2 313) och rörelse-marginalen var 12,4% (13,6).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,22 kr (2,47) och resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,22 kr (2,46).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten uppgick till 3 459 Mkr (4 432). Direkt operativt kassaflöde var 3 917 Mkr (4 443). Kassaflödet påverkades av den planerade minskningen av finansiering av kundfordringar och justerat för detta minskade direkt operativt kassa-flöde med 252 Mkr jämfört med föregående år.

Januari – juni 2024

• Nettoomsättningen minskade med 12% till 30 150 Mkr (34 143). Valutakursförändringar hade en neutral påverkan.
  • Planerad avveckling av bensindriven verksamhet med låg marginal påverkade med -3%. Organisk försäljning minskade med 9%.
  • Rörelseresultatet var 3 830 Mkr (4 465) och rörelse-marginalen var 12,7% (13,1).
  • Exklusive jämförelsestörande poster uppgick rörelseresultatet till 3 837 Mkr (4 723) och rörelse-marginalen var 12,7% (13,8).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 4,54 kr (5,37) och resultat per aktie efter utspädning uppgick till 4,53 kr (5,35).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten var 2 403 Mkr (5 020). Direkt operativt kassaflöde var 2 303 Mkr (4 204). Kassaflödet påverkades av den planerade minskningen av finansiering av kundfordringar och justerat för detta förbättrades direkt operativt kassa-flöde med 354 Mkr jämfört med föregående år.

Stabilt kassaflöde under ett kvartal påverkat av svaga marknadsförhållanden

“Under det andra kvartalet fortsatte vi att genomföra vår strategi och stärkte våra positioner inom segment som robotgräsklippare för den professionella marknaden, batteridrivna produkter för konsument-marknaden samt reservdelar och tillbehör. I takt med att kvartalet fortskred påverkades verksamheten dock successivt negativt av den fortsatt utmanande makroekonomiska miljön och den därmed åter-hållsamma konsumtionen. Detta i kombination med ogynnsamma väderförhållanden i Centraleuropa och Nordamerika, som hade en betydande påverkan på Gardenas bevattningssegment, ledde till att koncernens organiska försäljning minskade med 6%. Rörelseresultatet minskade till 1 906 Mkr (2 313), primärt till följd av lägre försäljningsvolymer, produktmixeffekter och lågt kapacitetsutnyttjande i produktionen. Våra kostnadsbesparingsprogram fortskrider enligt plan med besparingar om 215 Mkr under kvartalet.

Direkt operativt kassaflöde uppgick till 3,9 Mdkr (4,4) för kvartalet med ett betydande bidrag från vårt aktiva arbete med att reducera lagernivåerna vilka minskade med 3,2 Mdkr. Sedan andra halvåret 2023 har vi slutat att använda oss av kundfordringsfinansiering. Effekten på kassaflödet detta kvartal var cirka -0,3 Mdkr och vi förväntar oss en positiv effekt av denna åtgärd fram-över.

Den organiska försäljningen i Husqvarna Forest & Garden-divisionen minskade med 6% under kvartalet. Tillväxten var stark för robotgräsklippare för den professionella marknaden och drevs av Husqvarna CEORA™. Dessutom utvecklades segmenteten batteridrivna produkter för konsumentmarknaden samt reservdelar och tillbehör väl. Inom robotgräsklippare för konsumentmarknaden var tillväxten stark för produktserien Husqvarna Automower® NERA, som utökades med ytterligare två modeller utan begränsningskabel den här säsongen. Den framgångsrika serien består nu av fem modeller som tillsammans stod för cirka en tredjedel av vår försäljning av robotgräsklippare för konsument-marknaden under kvartalet. Försäljningen av bensindrivna hjulburna produkter fortsatte på en låg nivå till följd av lägre efterfrågan och det faktum att vi proaktivt lämnar delar av segmentet i Nordamerika. Rörelsemarginalen förbättrades under kvartalet drivet av kostnadsbesparingar.

Den organiska försäljningen i Gardena-divisionen minskade med 9%. Försäljningen började bra under kvartalet men bevattningssegmentet påverkades signifikant av ogynnsamma väderförhållanden i Centraleuropa och Nordamerika, vilket resulterade i lägre efterfrågan från slutkunder.

Den organiska försäljningen i Husqvarna Construction-divisionen minskade med 3% under kvartalet. Försäljningen var stabil i Europa, minskade i Nordamerika och ökade på tillväxtmarknaderna.

Genomförande av strategin
Vi fortsätter genomförandet av vår strategi och pågående transformation där vi fokuserar på de snabbväxande områdena robot, batteri, smart bevattning och professionella lösningar. En effektiv och hållbar kostnadsbas säkerställer att vi levererar i enlighet med våra ambitioner. Vi accelererar nu genomförandet av de befintliga kostnadsbesparings-programmen för att motverka den kortsiktiga makro-ekonomiska dynamiken.

När det gäller hållbarhet och reducering av vårt totala koldioxidavtryck har våra utsläpp (Scope 1, 2 och 3) minskat med -56% jämfört med basåret 2015. Det innebär att vi har överträffat vårt mål om en minskning med -35% till 2025.

Sammanfattningsvis, under ett kvartal med utmanande marknadsförhållanden kvarstår vårt strategiska fokus och genomförandet av kostnadsbesparingarna fortsätter. Det kommer att göra det möjligt för oss att fortsätta skapa hållbart värde.”

Pavel Hajman, VD

Webbsänd presentation och telefonkonferens
En webbsänd presentation av delårsrapporten för andra kvartalet hålls kl.10.00 den 18 juli 2024 med Pavel Hajman, VD och Terry Burke, CFO.

För att se presentationen använd länken:
husqvarnagroup.creo.se/8080f1ee-635c-4505-8f81-a5c393bb2868

Nummer till telefonkonferensen (för möjlighet att ställa frågor):
08-505 100 31 (Sverige) eller +44 (0) 207 107 06 13 (UK)

Datum för finansiella rapporter 2024
23 oktober    Delårsrapport januari-september 2024

Terry Burke, CFO and Executive Vice President, Finance, IR & Communication

Johan Andersson, Vice President, Investor Relations

Husqvarna AB (publ), Box 7454, 103 92 Stockholm
Regeringsgatan 28, 08-738 90 00, www.husqvarnagroup.com

Org. Nr: 556000-5331
NASDAQ OMX Stockholm: HUSQ A, HUSQ B

Denna rapport innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2024 kl. 07.00 CET.

Taggar: