Delårsrapport januari – september 2013

Kai Wärn, VD och koncernchef:
Den goda försäljningsutvecklingen i slutet av andra kvartalet fortsatte även långt in i tredje kvartalet. Efterfrågan i både Europa och Nordamerika gynnades av goda väderförhållanden och en försenad trädgårdssäsong. Justerat för valutakursförändringar ökade koncernens försäljning med 8% för Europa & Asien/Stillahavsområdet, 20% för Amerika och 6% för Construction.

Koncernens rörelseresultat för tredje kvartalet var i stort sett på samma nivå som föregående år. Den positiva utvecklingen för Europa & Asien/Stillahavsområdet motverkades av en nedgång för Amerika eftersom majoriteten av den starka försäljningstillväxten i Nordamerika avser konsumentprodukter med låg marginal inom detaljhandeln. Rörelseresultatet påverkades dessutom av ineffektivitet i leveranskedjan orsakad av oförmåga att dra nytta av skalfördelar.

Kassaflödet utvecklades starkt under kvartalet, drivet av fortsatta åtgärder för att förbättra rörelsekapitalet, främst genom sänkta lagernivåer.

Även om vi ser positiva tecken i arbetet mot våra strategiska mål, finns ett behov av att ytterligare påskynda och bredda pågående program för att reducera produktkostnad och att minska komplexiteten i verksamheten. Ur ett försäljningsperspektiv kommer vi att fokusera våra resurser på premium-varumärkena Husqvarna och Gardena och på områden där vi har en ledande ställning, så som professionella handhållna produkter, robotgräsklippare och bevattning. Utöver det kommer vi att se över hur man ytterligare kan differentiera våra två affärsmodeller för detaljhandeln och fackhandeln, vilket vi ser som en nyckelåtgärd för att driva marginalåterhämtning, i synnerhet i USA.

Tredje kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 6 349 Mkr (5 841). Justerat för valutakursförändringar ökade nettoomsättningen med 12%.
  • Rörelseresultatet uppgick till 206 Mkr (197).
  • Fortsatt starkt operativt kassaflöde som uppgick till 2 001 Mkr (1 503).
  • Skuldsättningsgraden förbättrades till 0,57 (0,68).
  • Resultat per aktie minskade till 0,16 kronor (0,19).

Telefonkonferens
En kombinerad press- och telefonkonferens med Kai Wärn, VD och koncernchef, och Ulf Liljedahl, CFO, hålls kl 10:00 på Husqvarnas kontor på Regeringsgatan 28 i Stockholm den 24 oktober 2013. För deltagande, ring 08-5052 0110 eller +44 (0)20 7162 0077, tio minuter innan konferensen börjar. Telefonkonferensen kommer även att sändas direkt via internet. För att delta via internet, se www.husqvarnagroup.com/ir. En inspelning av konferensen kommer att läggas ut på www.husqvarnagroup.com/ir senare samma dag.

Ulf Liljedahl, Finansdirektör, tel. 08-738 94 42
Tobias Norrby, Investerarkontakter, tel. 08-738 93 35

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Husqvarna ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 oktober 2013 kl. 08:00.

Husqvarnakoncernen är världens största tillverkare av utomhusprodukter som robotgräsklippare, trädgårdstraktorer, motorsågar och trimmers. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter för konsumenter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs via fack- och detaljhandlare till både konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 31 miljarder kronor och koncernen hade i snitt 15 400 anställda i drygt 40 länder.