Extra bolagsstämma i Husqvarna godkände nyemission

Detta pressmeddelande får inte distribueras, direkt eller indirekt, i USA, Australien,Hong Kong, Japan eller Kanada

Den extra bolagsstämman i Husqvarna AB (publ) godkände idag styrelsens beslut från den 19 februari 2009 om nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Villkoren för emissionen, som fastställdes av styrelsen den 4 mars 2009, innebär att aktieägare har företrädesrätt att teckna en ny A- eller B-aktie för varje tvåtal befintliga A-aktier respektive B-aktier (primär företrädesrätt). Teckningskursen är 16 kronor, vilket motsvarar en emissionslikvid om 3 059 Mkr.

Aktier, som inte tecknas med primär företrädesrätt, skall erbjudas samtliga aktieägare till teckning (subsidiär företrädesrätt). Om inte hela antalet aktier som tecknas på grund av den subsidiära företrädesrätten kan ges ut, skall aktierna fördelas mellan tecknarna i förhållande till det antal aktier de förut äger och i den mån detta inte kan ske, genom lottning.

För aktier som inte tecknats med stöd av den primära eller subsidiära företrädesrätten, ska fördelningen i första hand ske till övriga tecknare, vilka skäligen kan godtas av bolaget i samråd med bolagets finansiella rådgivare, och i andra hand till ett garantikonsortium bestående av Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), Svenska Handelsbanken AB (publ) och Nordea Bank AB (publ), eller investerare förmedlade av garantikonsortiet, och andra garanter av nyemissionen, vardera i förhållande till respektive garantiåtagande. Vid överteckning av emissionen av övriga investerare skall fördelningen bestämmas i förhållande till antalet tecknade aktier.

Emissionen medför att bolagets aktiekapital ökar med högst 382 413 766 kronor, varav högst 49 190 010 A-aktier och högst 142 016 873 B-aktier.

Avstämningsdag vid Euroclear Sweden AB för deltagande i nyemissionen är den 12 mars 2009. Sista dag för handel inklusive rätt till deltagande i emissionen är den 9 mars 2009. Prospektet beräknas komma att distribueras omkring den 12 mars 2009. Teckning ska ske under perioden från och med den 16 mars till och med den 30 mars 2009, eller sådant senare datum som styrelsen bestämmer.

Finansiella och juridiska rådgivare
SEB Enskilda, Handelsbanken Capital Markets and Nordea Corporate Finance är finansiella rådgivare till Husqvarna. Linklaters är juridiska rådgivare.

Denna information har lämnats i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 mars 2009 klockan 10:20.