Financial Times utser återigen Husqvarna Group till ”Climate Leader”

Husqvarna Group har utsetts till "Climate Leader" av Financial Times för tredje året i rad. Husqvarna Group rankas som nummer 74 bland tusentals granskade europeiska företag, vilket bekräftar företagets åtagande för att minska koldioxidutsläppen samtidigt som affären växer. Bland svenska företag rankas Husqvarna Group som nummer ett inom kategorin ”Personal and Household Articles”.

Sedan 2021 har Financial Times och Statista sammanställt listan över "Europas klimatledare". Denna prestigefyllda ranking inkluderar europeiska företag som uppnått betydande reduktioner av sin utsläppsintensitet mellan 2017 och 2022 (specifikt Scope 1 och 2 växthusgasutsläpp i förhållande till intäkter). Dessa företag har också klarat av att möta ytterligare klimatrelaterade kriterier, såsom transparent Scope 3-rapportering, absoluta utsläppsminskningar och samarbetsinsatser. Husqvarna Group har ökat sin poäng från förra årets 72,6 till 74,9 på en 100-gradig skala.

- Vårt engagemang för att minska koldioxidutsläppen återspeglas genom idogt arbete längs hela värdekedjan. Tillsammans med våra leverantörer och kunder går vi över till lösningar för ett samhälle med låga koldioxidutsläpp, säger Calle Medin, hållbarhetschef på Husqvarna Group.

Husqvarna Groups transformativa resa handlar om övergången från bensin- till eldrivna lösningar. Över 90 procent av utsläppen härrör från användandet av produkterna, vilket gör elektrifieringen till den centrala lösningen för fortsatt utsläppsreduktion. Detta åtagande understryks av koncernens operativa ambition: år 2026 ska två tredjedelar av bolagets motoriserade produkter vara eldrivna. Från blygsamma 11 procent 2015 har denna siffra nu stigit till 43 procent.

Som kommunicerats tidigare i veckan har Husqvarna Group halverat sina utsläpp sedan basåret 2015, samtidigt som försäljningen ökat med 47 procent.

Se alla Financial Times listade företag och läs mer om metodiken här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.