Hur gröna är Sveriges största städer och blir de grönare?

Torsdagen den 27 oktober presenterar HUGSI - Husqvarna Urban Green Space Index, för fjärde året unik data som ger inblick i städers hälsa utifrån dess grönytor. I årets upplaga får vi bland annat reda på vilka städer som är grönast i Sverige, Europa och världen. I årets mätning är 255 städer från 60 länder representerade.

Du kommer att få de senaste trenderna och insikterna kring miljöanpassning av städer inte bara i Sverige utan också globalt. Bakom HUGSI finns en AI-driven satellitlösning som anger hur gröna städer är i världen och genom att granska deras grönområden visa hur de har utvecklats. Analyserna av städernas grönområden görs med hjälp av satellitbilder från European Space Agency.

Tid: 27 oktober, klockan 16.00

Plats: Digitalt event - Anmälan sker här och länk till eventet kommer via mail

Talare:
Erik Swan, projektledare HUGSI
Alana Tucker, Program Manager för Tree City USA & Tree Cities of the World
Jared Hanley, CEO & Co-founder på NatureQuant

Presentationen är cirka 50 minuter lång.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
press@husqvarnagroup.com

Om HUGSI
Husqvarna Urban Green Space Index (HUGSI) är en AI-driven satellitlösning som anger hur gröna städer är i världen genom att granska deras grönområden och
hur de utvecklas ovanifrån. Syftet är att bidra till att skydda och förbättra tillväxten och underhållet av grönområden i städer.

Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel.
Sortimentet omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och trädgårdsbevattning. Husqvarna Group är även ledande inom kapnings- och ytbehandlingsutrustning för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Försäljningen under 2021 uppgick till 47 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 900 medarbetare i 40 länder.