Husqvarna förvärvar Klippo

Husqvarna har träffat avtal om förvärv av Klippo AB, den största tillverkaren av bensindrivna gräsklippare på den svenska marknaden.

Klippos produktsortiment omfattar främst gräsklippare för professionella användare. Företaget hade 2005 en omsättning på cirka 140 Mkr och ett rörelseresultat på 20 Mkr. Cirka två tredjedelar av försäljningen sker i Sverige. Antalet anställda är cirka 50 och all tillverkning sker i Sverige.

Förvärvet förutsätter godkännande från berörda myndigheter och beräknas vara slutfört under första kvartalet 2007. Verksamheten kommer att ingå i affärsområdet Professionella Produkter.

”Klippo är ett välkänt och starkt varumärke för gräsklippare i Norden. Förvärvet kommer att väsentligt stärka Husqvarnas ställning på den nordiska marknaden inom området gräsklippare för professionella användare. Synergier kommer att uppnås inom inköp och distribution”, säger chefen för Professionella produkter för Park och trädgård Hans Linnarson.

För mer information kontakta Åsa Stenqvist, Informationschef, telefon
08-738 64 94.