Husqvarna Group - ett av världens mest hållbara företag enligt TIME och Statista

Husqvarna Group har uppmärksammats av TIME och Statista som ett av världens mest hållbara företag i deras ranking för 2024. När TIME och Statista listade de 500 företag som gör mest för planeten 2024, uppnådde Husqvarna Group en 183:e plats. Erkännandet följer en rigorös utvärderingsprocess som bedömde världens 5 000 ledande företag inom olika sektorer.

De topplistade företagen har anslutit till några av de mest respekterade klimatprogrammen, inklusive 1,5°C-målet från Science Based Targets initiative (SBTi), och fått höga poäng från CDP (tidigare Carbon Disclosure Project). TIME och Statistas ranking av världens mest hållbara företag syftar till att identifiera organisationer som gör betydande framsteg inom miljöhållbarhet. Rankingen utvärderar företag baserat på en kombination av kvantitativa och kvalitativa data, bland annat Scope 1 och 2 utsläpp och energiförbrukning i förhållande till företagets storlek, utsläppsminskningar och andelen förnybar energi som används i företagets verksamhet.

Med mer än 90 procent av sina utsläpp från slutanvändare, anser Husqvarna Group att elektrifiering är av kritisk betydelse för att minska sitt totala koldioxidavtryck:

- Att minska koldioxidutsläppen är avgörande för att bekämpa klimatförändringarna. Vårt engagemang för hållbarhet driver vår innovation vilket säkerställer vårt erbjudande av koldioxidsnåla och resurssmarta lösningar till våra kunder. Husqvarna Group är stolt över att vara ett av de högst rankade företagen i världen, vilket bekräftar företagets ledarskap och engagemang för hållbarhet på en global nivå, säger Calle Medin, Hållbarhetschef på Husqvarna Group.

Husqvarna Group har gjort anmärkningsvärda framsteg på sin hållbarhetsresa och minskat sina utsläpp med 51 procent sedan basåret 2015, samtidigt som företaget också uppnått en tillväxt på 47 %. Företaget omvandlar aktivt sin affärsmodell genom att övergå från bensin- till batteridrivna produkter. Från och med 2023 är 43 procent av Husqvarna Groups motoriserade produkter elektrifierade, upp från 11 procent år 2015. Gruppen siktar på att elektrifiera två tredjedelar av sina motoriserade produkter till 2026.

Läs mer om metoden och se hela listan över företag här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.