Husqvarna Group accelererar sin strategiska transformation

För att ytterligare accelerera den strategiska transformationen, så ökar Husqvarna Group sina investeringar inom bolagets områden för hållbart värdeskapande: robotgräsklippare, batteri, bevattningsprodukter och lösningar för den professionella marknaden. De gradvis ökande investeringarna kommer att uppgå till 400 Mkr per år från år 2025. För att finansiera investeringarna och stärka konkurrenskraften ytterligare genomförs strukturförändringar och besparingar.

Under ett antal år har Husqvarna Group byggt en starkare verksamhet genom att ompositionera verksamheten mot mer premium och professionella positioner, samtidigt som erbjudandet blir ännu mer hållbart, smart och uppkopplat. Denna förbättrade affärssammansättning har medfört högre tillväxt och marginaler. För att stärka utvecklingen på medel- till lång sikt är det av betydande vikt att investera inom robotgräsklippare, batteri, bevattningsprodukter och lösningar för den professionella marknaden. Därför kommer Husqvarna Group gradvis att öka de årliga investeringarna inom de här områdena med ytterligare 400 Mkr till år 2025.

Som en del av detta kommer även värdekedjan för bensindrivna konsumentprodukter att justeras, inklusive en minskning av den installerade produktionskapaciteten. Husqvarna Group kommer proaktivt att reducera försäljningen av bensindrivna konsumentprodukter med låg marginal och därmed minska den årliga försäljningen med cirka 2 Mdkr från 2024. Dessutom kommer koncernen att påskynda nödvändiga omställningar, öka organisationens effektivitet, förenkla strukturer och minska kostnaderna.

Dessa åtgärder kommer att resultera i kostnadsbesparingar uppgående till cirka 800 Mkr med full effekt 2025, och netto 400 MSEK efter de ökade investeringarna i områden för hållbart värdeskapande. Effektiviseringsåtgärderna medför även engångskostnader på cirka 2 Mdkr (varav 0,9 Mdkr är kassflödespåverkande). Bolagets personalstyrka kommer att minskas med cirka 1 000 tjänster, varav merparten är hänförligt till det accelererade skiftet från bensin till batteri.

- Vi genomför en vinnande strategi och jag är stolt över det som vår organisation har åstadkommit hittills under vår transformationsresa. Det är nu dags att ta nästa steg för att göra koncernen ännu mer hållbar, konkurrenskraftig och starkare. Detta är ett bra exempel på hur vi leder vår bransch i omställningen mot hållbara lösningar med lägre koldioxidavtryck, säger Henric Andersson, vd och koncernchef.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 oktober 2022 kl. 07.25 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Investerare
Johan Andersson, Vice President Investor Relations
ir@husqvarnagroup.com

Henrik Sjöström, Head of External Communications
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel.
Sortimentet omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och trädgårdsbevattning. Husqvarna Group är även ledande inom kapnings- och ytbehandlingsutrustning för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Försäljningen under 2021 uppgick till 47 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 900 medarbetare i 40 länder.