Husqvarna Group donerar 500 motorsågar till UNHCR:s hjälpinsatser i Filippinerna

500 Husqvarna-motorsågar har anlänt till Filippinerna. Donationen stöder UNHCR:s hjälpinsatser i efterdyningarna av tyfonen Haiyan som drabbade Filippinerna mot slutet av 2013. Donationen har ett värde av 2,4 miljoner kronor.

Närmare 14 miljoner människor drabbades av tyfonen Haiyan, 4 miljoner förlorade sina hem och mer än 6000 personer dog. Att få tak över huvudet är fortfarande ett stort problem i de drabbade områdena. Motorsågarna kommer att distribueras av FNs flyktingorgan UNHCR och deras samarbetspartners i de drabbade områdena, så att marken kan röjas och de fallna kokos­palmerna kan användas till att bygga bostäder åt drabbade familjer.

”Människor som kanske förlorat både hus, jobb och familjemedlemmar får med motorsågarnas hjälp möjlighet att börja om. De kan röja upp och bygga hus åt både sig själva och sina grannar.
Vi är stolta över att våra produkter kan hjälpa dem flytta från tält till hus,” säger Brian Belanger, head Asia/Pacific, Husqvarna Group.

“ Människorna i Filippinerna har fortfarande stora behov av stöd. Hela samhället kommer att få nytta av den här donationen, säger Katinka Lindholm, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

I Filippinerna poängterar UNHCRs landsrepresentant Bernard Kerblat samma sak.

“Ungefär 33 miljoner kokospalmer förstördes av tyfonens framfart. Det är en enorm förödelse i jordbrukssamhällena i Leyte och östra Samar. Nu kommer träden åtminstone kunna användas till att bygga hus – och här kommer motorsågarna väl till pass. Tanken är att hjälpa människor bygga upp sina liv igen, så de kan lämna evakueringscentren och flytta till egna hus,” säger Kerblat.

Enligt lokala bestämmelser i Filippinerna kommer motorsågarna att registreras hos nationella myndigheter. När uppröjningen har genomförts kommer motorsågarna att lämnas över till myndigheterna, så att polis, brandkår och lokala myndigheter kan förvara dem i sina katastrofberedskapslager så att de är bättre förberedda i händelse av en ny katastrof.

Donationen genomförs via UNHCR:s svenska insamlingsstiftelse, Sverige för UNHCR och därmed blir Husqvarna Group partner med Sverige för UNHCR 2014.

08-738 90 80 eller press@husqvarnagroup.com

Sverige för UNHCR
Jenny Holmström

Jenny.holmstrom@sverigeforunhcr.se

OM UNHCR
UNHCR är FN:s flyktingorgan, vars uppdrag är att leda och samordna de internationella insatserna för att skydda och bistå människor på flykt världen över. UNHCR:s främsta uppgift är att slå vakt om flyktingars rättigheter, välbefinnande, rätten till asyl och en trygg fristad. Idag är UNHCR en av världens främsta humanitära organisationer och finns i 123 länder. Sedan 1950 har UNHCR hjälpt fler än 50 miljoner människor och fått Nobels fredspris två gånger.

Sverige för UNHCR är UNHCR:s svenska insamlingsorganisation, med uppdrag att samla in pengar till UNHCR:s arbete och att öka medvetenheten bland den svenska allmänheten om situationen för människor som har tvingats fly sina hem. Se även www.fnflykting.se

Husqvarna Group är världens största tillverkare av utomhusprodukter som robotgräsklippare, trädgårdstraktorer, motorsågar och trimmers. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter för konsumenter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs via fack- och detaljhandlare till både konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2012 uppgick till 31 miljarder kronor och koncernen hade i snitt 15 400 anställda i drygt 40 länder.