Husqvarna Group förvärvar HTC, stärker sin position inom golvslipning

Husqvarna Groups Construction-division har tecknat ett avtal om att förvärva HTC Group AB:s Floor Grinding Solutions Division, marknadsledaren inom golvslipning.

"Vi har som tidigare kommunicerats målsättningen att expandera vår Construction-division. Förvärvet av HTC är ett viktigt steg på den resan och skall tillsammans med de senaste förvärven av Pullman Ermator och Diamond Tool Supply ses som uttryck för den målsättningen. Sammantaget ger dessa förvärv oss en stark position på den snabbt växande och attraktiva golvslipningsmarknaden", säger Kai Wärn, VD och koncernchef för Husqvarna Group.

"Kombinationen av HTC och Husqvarna Construction skapar en stark plattform för att kunna utbilda golvägare och arkitekter om fördelarna med polerade betonggolv för att öka intresset för just den här golvlösningen. Genom förvärvet stärker vi vår förmåga att utveckla och erbjuda kunderna de bästa helhetslösningarna inom golvslipning", säger Henric Andersson, divisionschef för Husqvarna Construction.

HTC Floor Grinding Solutions, del av HTC Group AB, har sitt huvudkontor i Söderköping, Sverige, och är världsledare inom golvslipningslösningar. Omsättningen år 2016 uppgick till cirka 380 Mkr. De cirka 150 anställda finns i huvudsak i Sverige och i de helägda dotterbolagen i Frankrike, Tyskland, Storbritannien och USA, som också är de största marknaderna vad gäller försäljning. HTC ägs för närvarande av Polaris, en av nordens ledande Private Equity-bolag.

"HTC teamet har ett omfattande produkt- och applikationskunnande inom golvslipning vilket i kombination med Husqvarna Constructions globala räckvidd och skala ger oss en starkare position att växa golvslipningsmarknaden, och hjälpa våra kunder att åstadkomma vackra och lättskötta golv med mindre miljöpåverkan. Tillsammans kommer vi också att se över synergier inom områden såsom inköp och teknik", säger Henric Andersson, divisionschef för Husqvarna Construction.

Förvärvet förväntas slutföras i mitten av året och då kommer mer detaljer att ges. Förvärvet av HTC Floor Grinding Solutions kräver godkännande från konkurrensmyndigheter och inverkan på Husqvarna Groups resultat under 2017 är begränsad.

Henric Andersson, President Husqvarna Construction Division, +46 8 738 91 33
Tobias Norrby, Husqvarna Group Investor Relations, +46 8 738 93 35
Åsa Larsson, Global Media Manager + 46 8 738 90 80

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av produkter för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrin. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2016 uppgick till 36 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.