Husqvarna Group inför arbetstidsförkortning för tjänstemän i Sverige

Husqvarna Group har infört arbetstidsförkortning för tjänstemän i Sverige. Totalt omfattas cirka 900 medarbetare. Avtalet innebär att anställda temporärt går ner i arbetstid med 20 procent. Produktionen på samtliga Husqvarna Groups fabriker i Sverige fortgår.

”Vi följer utvecklingen av Covid-19 situationen noga och har infört en rad åtgärder för att säkerställa hälsa och säkerhet för våra anställda och anpassa vår kostnadsbas. Vi initierar även åtgärder i andra länder för att minimera effekterna av den här utmanande situationen”, säger Leigh Dagberg, Senior Vice President, People & Organization, Husqvarna Group.

För mer information kontakta:
Åsa Larsson, Global Media and Sustainability Manager
46 8 738 9080, press@husqvarnagroup.com

Johan Andersson, Director, Corporate Communications and Investor Relations
46 702 100 451, ir@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel.
Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2019 uppgick till 42 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.

Taggar: