Husqvarna Group inleder process för att identifiera en potentiell ny vd

Henric Andersson, som för närvarande är tillfälligt ledig för att genomgå medicinsk behandling, kommer sannolikt inte att återgå till aktiv status som vd av personliga skäl. Styrelsen inleder därför en process för att identifiera en potentiell permanent efterträdare.

Av hänsyn till Henric Anderssons integritet kommer Bolaget inte att kommentera Henrics personliga situation ytterligare. Styrelsen inleder en process för att söka efter en potentiell efterträdare. Tillsvidare kommer Pavel Hajman att fortsätta i sin nuvarande roll som tillförordnad vd.

Denna information är sådan som Husqvarna Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl 14:00, 19 januari 2023.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Henriksson, Kommunikationschef
+46 767 19 59 25
Fredrik.henriksson@husqvarnagroup.com

Investerare

Johan Andersson, Chef Investerarrelationer
+46 702 100 451
ir@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och trädgårdsbevattning. Husqvarna Group är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Försäljningen under 2021 uppgick till 47 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 900 medarbetare i 40 länder.