Husqvarna Group ledare inom mångfald på europeisk rankning

Husqvarna Group fortsätter att stärka sin position inom mångfaldsarbetet och hamnar högt i Financial Times rankning för tredje året i rad. I 2024 års rankning placerar sig Husqvarna Group på 49:e plats bland europeiska företag, och tar ett stort kliv från fjolårets 177:e plats. Därutöver landar Husqvarna Group på en fjärde plats bland svenska företag.

Rankningen, baserad på oberoende enkätundersökningar av mer än 100 000 yrkesverksamma över hela Europa, fokuserar på arbetsgivares mångfalds- och inkluderingsarbete. Resultatet summeras i en lista med 850 ledande företag som utmärker sig inom områden som kön, etnicitet och sexuell läggning.

- Detta belyser vårt engagemang för en arbetsplats där mångfald och inkludering står högt på agendan, där vi ser att våra olikheter är vår styrka. Vi är övertygade om att det är genom våra olika perspektiv som vi skapar ett hållbart företag. Detta kontinuerliga arbete är avgörande för vårt bolags förmåga att förutse och överträffa våra kunders och medarbetares krav, säger Leigh Dagberg, Executive Vice President, People & Organisation på Husqvarna Group.

Se hela listan och läs om metodiken här.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och trädgårdsbevattning. Husqvarna Group är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Försäljningen under 2022 uppgick till 54 miljarder SEK och koncernen har cirka 14 400 medarbetare i 40 länder.