Husqvarna Group tar emot praktikanter genom Tekniksprånget

Tekniksprånget är en konkret nationell satsning för att få fler ungdomar att vilja utbilda sig till ingenjör. Under fyra månader får de prova på hur livet som ingenjör kan vara hos arbetsgivare inom olika branscher. ”För oss är det självklart att ta emot praktikanter och visa ’vår värld’. Vi bidrar gärna till att stärka den långsiktiga kompetensutvecklingen i Sverige, säger Per Ericson, Senior Vice President People & Organization på Husqvarna Group.

Enligt SCB kommer Sverige ha brist på över 50 000 ingenjörer år 2030, på grund av stora pensionsavgångar. Bedömningar inom EU räknar med att det i Europa kommer saknas en halv miljon ingenjörer redan år 2020. Eftersom ingenjörer spelar en allt viktigare roll i vårt teknikdrivna samhälle, startades Tekniksprånget.

”Genom att visa upp vår verksamhets alla möjligheter hoppas vi öka praktikanternas intresse och förhoppningsvis knyta långsiktiga band för framtiden, säger Stefan Holmberg, Global Laboratory Manager Handheld, Husqvarna Group i Huskvarna.

"Det känns fantastiskt roligt att få komma till ett globalt och välrenommerat företag där jag får vara med i utvecklingen av Husqvarna Groups produkter,"säger praktikant Gustav Thorsell, 19 år, som gått Naturprogrammet på Fyrisskolan i Uppsala. Den andre praktikanten, Jonathan Ahlm, är också 19 år. Han har gått Naturprogrammet på Nolaskolan i Örnsköldsvik: "Genom praktiken får man en bra insyn i produktutvecklingsprocessen och det är ett varierande yrke med stort ansvar.”

Tekniksprånget drivs av IVA, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, på uppdrag av regeringen.

Tekniksprånget är ett fyra månaders praktikprogram för avgångselever under 21 år som är behöriga att söka en ingenjörsutbildning (matte 4, fysik 2 och kemi 1). Målet är att öka intresset och därmed rekryteringen till ingenjörsutbildningarna, stärka studenternas motivation under utbildningen och minska risken för avhopp.

Mer information om Tekniksprånget finns på www.tekniksprånget.se

För ytterligare information kontakta:
Cathrine Stjärnekull, Corporate Communications Manager, 08 738 96 70 eller press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group är världens största tillverkare av utomhusprodukter som robotgräsklippare, trädgårdstraktorer, motorsågar och trimmers. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter för konsumenter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs via fack- och detaljhandlare till både konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2013 uppgick till 30 miljarder kronor och koncernen hade i snitt 14 000 anställda i drygt 40 länder.