Husqvarna Group utnämner ny SVP Technology Office & CTO

Anders Johanson har utnämnts till SVP Technology Office & CTO på Husqvarna Group och medlem i koncernledningen från den 1 oktober 2015. Han ersätter Henric Anderson som utnämnts till President för divisionen Construction.

Anders Johanson är partner och Global practice leader technology and innovation management på Arthur D. Little. Parallellt har Anders en deltidstjänst som adjungerande professor i industriell produktutveckling på KTH, Kungliga Tekniska Högskolan, sedan januari 2015.

Anders har en civilingenjörsexamen i kemi och en MBA från Chalmers Tekniska Högskola.

”Utnämningen av Anders Johanson understryker Husqvarna Groups engagemang för att fortsätta utveckla banbrytande teknologier samtidigt som vi ökar effektiviteten i produktutvecklingen och stärker synergierna mellan koncernens divisioner,” säger Kai Wärn, VD och koncernchef för Husqvarna Group.

Denna information har lämnats i enlighet med lagen om (2007:528) om värdepappersmarknaden (VpmL). Informationen lämnades för offentliggörande den 28 augusti 2015 kl 08:30.

För ytterligare information kontakta:
08-738 90 80 eller press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och en världsledare inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till slutkunder i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2014 uppgick till 33 miljarder kronor och koncernen hade drygt 14 000 anställda i 40 länder.