• Husqvarna Group/

Husqvarna Groups hållbarhetsrapport 2021 – Elektrifiering och innovation driver industrins övergång mot lägre koldioxidutsläpp och resurssmarta lösningar.

Husqvarna Groups Sustainovate Progress Report 2021 är nu tillgänglig. Sustainovate är koncernens sätt att kombinera sin passion för hållbarhet med sin innovationsförmåga. Hållbarhet står i centrum och är helt integrerat i Husqvarna Groups strategi och verksamhet.

"Elektrifiering är en viktig del i vår ambition att leda branschens övergång till koldioxidsnåla, resurssmarta lösningar. Genom innovation, samarbeten och att driva omställningen tillsammans med våra kunder kan vi verkligen göra en skillnad och bidra till målet att begränsa temperaturökningen till 1,5°C”, säger Henric Andersson, VD och Koncernchef, Husqvarna Group.

Att marknaden för elektrifierade produkter växer är nyckeln för koncernens strävan att minska de absoluta koldioxidutsläppen och att skapa möjligheter för sina kunder att göra mer hållbara val, då cirka 90 % av koldioxidavtrycket kan relateras till användningsfasen av produkter. Under året höjde koncernen sina ambitioner för elektrifiering för att nå 67% av (motoriserad) försäljning inom fem år inklusive dubbelt så stor försäljning av robotgräsklippare.

Sustainovate omfattar tre möjligheter – Carbon (CO2), Circular (cirkulär ekonomi) och People (människor). Några av höjdpunkterna från året är:

Carbon: Koncernen har uppnått en minskning av CO2-utsläppen med 27 % sedan 2015 och är fast besluten att minska med ytterligare 8 % under de kommande fyra åren för att nå målet på –35 % till 2025. Två viktiga batteridrivna produkter lanserades; CEORA robotgräsklippare för den professionella marknaden och K 1 PACE kapmaskin, som markerar starten för elektrifiering av två proffesionella segment som i slutändan gör det lättare för kunderna att göra mer hållbara val.

Circular: Husqvarna Group håller fast vid målet att lansera 50 cirkulära innovationer före 2025. I år lanserades två cirkulära innovationer och ytterligare nio övervägs. EcoLine – Gardena-divisionens utbud av trädgårdsredskap tillverkade av återvinningsbart material vann pris i ”German Sustainability Reward” inom kategorin hållbara produkter.

People: År 2025 kommer koncernen att ha bidragit till att 5 miljoner kunder och kollegor gjort mer hållbara val. Detta kommer att uppnås genom partnerskap, ett lärande av andra och gnom att engagera sig i frågor som kan påverka förändring.

För ytterligare information, kontakta:
Calle Medin, VP Sustainability: sustainability@husqvarnagroup.com

Fredrik Henriksson, VP Corporate Communications: fredrik.henriksson@husqvarnagroup.com

About Sustainovate
Sustainovate is Husqvarna Group's strategic approach to driving sustainability transformation in its industry. The Group aims to pioneer solutions for step-change efficiency and smarter use of resources. The five-year framework covers three opportunities and associated targets to 2025. This goal-based approach focuses on long-term value creation and engaging others in Group efforts. For more information visit: www.husqvarnagroup.com/sustainability

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, Orbit, McCulloch, Flymo, Zenoah and Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2020 uppgick till 42 miljarder kronor och koncernen har idag cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.