Husqvarna Groups vd tar tillfällig ledighet för att genomgå medicinsk behandling

Husqvarna Group meddelar idag att vd Henric Andersson kommer att ta tillfällig ledighet från bolaget för att genomgå medicinsk behandling. Pavel Hajman, koncernens CIO, utses till tillförordnad vd under Henric Anderssons frånvaro.

- Styrelsen önskar Henric ett snabbt och fullt tillfrisknande. Vi har fullt förtroende för den koncernledningsgrupp som Henric har byggt upp och för Pavel Hajman som tillförordnad vd, säger Tom Johnstone, styrelseordförande för Husqvarna Group.

Pavel Hajman, CIO för Husqvarna Group sedan 2020, har varit i Husqvarna Group sedan 2014 där han har haft olika ledande roller i företaget, inklusive President för Husqvarna Forest & Garden Division 2014–2018 och SVP Operations Development 2018–2020.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Henriksson, Kommunikationschef
+46 767 19 59 25
Fredrik.henriksson@husqvarnagroup.com

Investerare

Johan Andersson, Chef Investerarrelationer
+46 702 100 451
ir@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och trädgårdsbevattning. Husqvarna Group är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Försäljningen under 2021 uppgick till 47 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 900 medarbetare i 40 länder.