Husqvarna har tecknat avtal om förvärv av Gardena

Husqvarna har tecknat avtal om förvärv av det tyska företaget Gardena AG. Säljare är riskkapitalbolaget Industri Kapital.

Gardena är ledande på konsumentmarknaden i Europa inom produktområdet bevattning och har även en stark ställning när det gäller trädgårdsredskap, utrustning för dammar, pumpar samt elektriska trädgårdsprodukter. Företaget hade för räkenskapsåret som avslutades per september 2006 en omsättning på cirka 3.800 Mkr (422 miljoner euro) och ett rörelseresultat på cirka 486 Mkr (54 miljoner euro).

Cirka hälften av omsättningen kan hänföras till Tyskland och närliggande länder och resterande del huvudsakligen till övriga Europa. Gardenas produkter säljs i mer än 80 länder. Produkter och system för bevattning svarade totalt för mer än två tredjedelar av omsättningen. Tillverkningen sker i Tyskland och Tjeckien. Antalet anställda är cirka 2.900.

Köpeskillingen uppgår till cirka 6,5 miljarder kronor (730 miljoner euro), vilket inkluderar övertagande av räntebärande skulder och pensionsskulder på totalt cirka 3,7 miljarder kronor (416 miljoner euro). Förvärvet beräknas vara slutfört under första kvartalet 2007 och förutsätter godkännande av berörda myndigheter. Gardena förväntas bidra positivt till Husqvarnas nettoresultat redan under 2007.

Gardenas produkter kompletterar Husqvarnas sortiment av motordrivna trädgårdsprodukter för konsumentmarknaden. Viss överlappning finns inom elektriska produkter. Möjligheter till synergier finns inom flera områden som t ex försäljning, produktutveckling, administration, inköp och tillverkning.

”Gardena har byggt ett mycket starkt varumärke genom innovativa produkter och god kundservice. Samordningen av bolagens verksamheter skapar goda tillväxtmöjligheter för både Gardenas och Husqvarnas produkter. Vi bedömer att efterfrågan på utrustning för bevattning kommer att ha en god utveckling framöver och ser detta produktområdet som en ny plattform för tillväxt”, säger VD och koncernchef Bengt Andersson.

För mer information kontakta Bengt Andersson, VD och koncernchef, telefon 036-14 65 00 eller Åsa Stenqvist, Chef för koncernstab Information och Investerarkontakter, telefon 08-738 64 94.

Telefonkonferens
En telefonkonferens med VD Bengt Andersson kommer att hållas kl 10.00 CET. För deltagande ring 08-5052 0114.