Husqvarna lanserar robotgräsklippare med hybridteknik

Husqvarna AB är först i världen med att introducera en robotgräsklippare med hybridteknik. Automower™ Solar Hybrid bygger på innovativ och banbrytande teknik som kombinerar solceller och ett uppladdningsbart batteri.

”Nya Automower är mer avancerad, har högre prestanda och är ännu bättre för miljön. 90 procent av gräsklipparen är återvinningsbar, den eliminerar behovet av gödningsmedel, den är nästan helt tyst, släpper inte ut några avgaser och ger ett perfekt resultat”, säger Bengt Andersson, koncernchef för Husqvarna AB.

Automower™ Solar Hybrid har designats och utvecklats i Huskvarna under ledning av Husqvarnas designchef Towe Ressman. Produkten är avsedd att bemöta efterfrågan på högpresterande produkter med minimal miljöpåverkan och som inte tar användarens tid i anspråk.

“Det här ger en försmak av framtidens trädgårdsskötsel”, säger Towe Ressman, designchef för Husqvarna. ”Med hjälp av innovativa trädgårdsredskap kommer husägare framöver att kunna tillbringa mer tid med familj och vänner och ändå njuta av en välskött trädgård.”

Automower™ Solar Hybrid är resultatet av många års intensivt utvecklingsarbete. Idag finns det 50 000 Automower-ägare i världen som får gräset klippt automatiskt.

För mer information, kontakta Margaretha Finnstedt Møller,
telefon 070-678 61 58, e-mail: margaretha.finnstedtmoller@husqvarna.se