Kommuniké från årsstämma i Husqvarna AB (publ)

Årsstämman i Husqvarna AB hölls klockan 16.00 den 23 april 2008 i Jönköping

Styrelse, styrelsearvode och revisorsarvode
Lars Westerberg, Bengt Andersson, Peggy Bruzelius, Börje Ekholm, Tom Johnstone, Anders Moberg, Gun Nilsson och Robert F. Connolly omvaldes som styrelseledamöter. Till ny styrelseledamot valdes Ulf Lundahl. Peder Ramel avböjde omval. Antalet styrelseledamöter valda av stämman blir därmed även fortsättningsvis nio stycken. Lars Westerberg utsågs till styrelseordförande.

Årsstämman fastställde de föreslagna årliga arvodena till styrelsen enligt följande. 1.600.000 kronor till styrelsens ordförande, 460.000 kronor till respektive övrig av årsstämman utsedd styrelseledamot som inte är anställd av bolaget. Ordföranden i revisionsutskottet erhåller 175.000 kronor och de två ledamöterna 75.000 kronor vardera, ordföranden i ersättningsutskottet erhåller 100.000 kronor och de två ledamöterna 50.000 kronor vardera. Arvode till revisorn betalas efter godkänd räkning.

Redovisningshandlingar
Moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar fastställdes. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2007.

Utdelning
Den föreslagna aktieutdelningen på 2:25 kronor per aktie fastställdes. Avstämningsdag för aktieutdelning fastställdes till måndagen den 28 april 2008 och utbetalning av utdelningen beräknas ske från VPC fredagen den 2 maj 2008.

Valberedning
Årsstämman beslutade att bolaget ska ha en valberedning bestående av fem ledamöter. Ledamöterna ska utgöras av en representant för var och en av de fyra till röstetalet största aktieägarna samt bolagets styrelseordförande.

Riktlinjer för ersättning samt beslut om långsiktigt incitamentsprogram
Årsstämman fastställde de av styrelsen föreslagna riktlinjerna för ersättning till Husqvarnas koncernledning.

Årsstämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för 2008.

Förvärv och överlåtelser av egna aktier
Beslut togs att bemyndiga styrelsen att under tiden intill årsstämma 2009 besluta om förvärv och överlåtelser av B-aktier på OMX Nordiska Börs Stockholm mot kontant betalning. Förvärv och överlåtelser får ske av högst 3 % av bolagets aktier till ett pris inom det vid var tid gällande kursintervallet. Syftet är att säkra förpliktelser i samband med långsiktigt incitamentsprogram för 2008 samt inom ramen för implementerade incitamentsprogram.

Beslut togs även att överlåta högst 624.000 av bolagets B-aktier till de personer som omfattas av bolagets Performance Share Plan 2006 varvid aktieöverlåtelse kommer att ske vederlagsfritt.

Beslut togs vidare att överlåta högst 1.426.000 av bolagets B-aktier till deltagare i 2007 års incitamentsprogram. Överlåtelse av aktier enligt optioner utställda i enlighet med 2007 års incitamentsprogram kommer att ske till ett pris som motsvarar 110 % av sista betalkursen för en B-aktie i bolaget på OMX Nordiska Börs Stockholm under en period av 10 börsdagar före den dag tilldelning av optioner ska ske.

Årsstämman beslutade även att överlåta högst 3.700.000 av bolagets B-aktier till deltagare i 2008 års incitamentsprogram. Överlåtelse av aktier enligt optioner utställda i enlighet med 2008 års incitamentsprogram kommer att ske till ett pris motsvarande 110 % av sista betalkursen för en B aktie i bolaget på OMX Nordiska Börs Stockholm under en period av 10 börsdagar före den dag tilldelning av optioner ska ske.

Bolaget innehar för närvarande 1.969.000 egna B-aktier.

Bemyndigande avseende nyemission
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission mot apportegendom av totalt högst 38.500.000 A- och/eller B-aktier, vid ett eller flera tillfällen under perioden fram till årsstämman 2009. Fördelningen mellan A-aktier och B-aktier ska i allt väsentligt motsvara fördelningen mellan aktieslagen vid tidpunkten för nyemissionen. Emissionskursen för de nya aktierna ska baseras på marknadspriset för bolagets aktier. Syftet med bemyndigandet är att möjliggöra förvärv där betalning sker med egna aktier.