Kommuniké från årsstämma i Husqvarna AB (publ)

Årsstämman i Husqvarna AB (publ) hölls den 18 april 2024

Årsstämman hölls i Jönköping Konsert & Kongress på Elmia i Jönköping och aktieägarna hade även möjlighet att delta på stämman genom ett poströstningsförfarande.

Fastställande av resultat- och balansräkningarna, utdelning samt ansvarsfrihet

Resultat- och balansräkningarna fastställdes och styrelsens förslag till disposition av vinstmedlen godkändes. Utdelningen fastställdes till 3,00 kronor per aktie uppdelat på två utbetalningstillfällen, dels med 1,00 kronor per aktie med måndagen den 22 april 2024 som första avstämningsdag, dels 2,00 kronor per aktie med tisdagen den 22 oktober 2024 som andra avstämningsdag. Utbetalningen av utdelningen beräknas ske torsdagen den 25 april 2024 respektive fredagen den 25 oktober 2024. Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Styrelse, styrelsearvode, revisor och revisorsarvode

I enlighet med valberedningens förslag beslutade årsstämman att styrelsen ska bestå av nio ledamöter. Årsstämman beslutade därefter om omval av Tom Johnstone, Ingrid Bonde, Katarina Martinson, Bertrand Neuschwander, Daniel Nodhäll, Lars Pettersson, Torbjörn Lööf och Christine Robins samt om nyval av Pavel Hajman för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Tom Johnstone omvaldes till styrelsens ordförande.

Enligt valberedningens förslag beslutade årsstämman om att arvode ska utgå med sammanlagt

9 240 000​ kronor, varav 2 350 000​ kronor till styrelsens ordförande och 680 000​ kronor vardera till övriga stämmovalda ledamöter som inte är anställda av bolaget, samt i det fall styrelsen beslutar att utse en vice ordförande 950 000 kronor till denne. Till ordföranden i revisionsutskottet ska 345 000​ kronor utgå och till de två ledamöterna 225 000​ kronor vardera. Till ordföranden i People & Sustainability-utskottet ska 175 000​ kronor utgå och till de två ledamöterna 105 000​ kronor vardera.

Årsstämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att som revisionsbolag utse KPMG för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Arvode till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Ersättningsrapport

Årsstämman godkände ersättningsrapporten.

Beslut om långsiktigt incitamentsprogram och aktieswap-avtal för att säkra förpliktelser i enlighet med beslutade incitamentsprogram

Årsstämman fastställde i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för 2024, LTI 2024. Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om att låta bolaget ingå ett eller flera aktieswap-avtal där tredje part i eget namn förvärvar Husqvarna B-aktier på villkor som överensstämmer med marknadspraxis. Syftet är att säkra bolagets förpliktelser med anledning av beslutade incitamentsprogram.

Bemyndigande avseende nyemission

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under perioden fram till nästa årsstämma, besluta om nyemission mot apportegendom av totalt högst ca 57,6 miljoner B-aktier. Teckningskursen för de nya aktierna ska baseras på marknadspriset för bolagets B-aktier. Syftet med bemyndigandet är att underlätta förvärv där betalning sker med egna aktier.

Ovanstående information offentliggjordes klockan 17:30 CET den 18 april, 2024

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Sjöström, Presschef
press@husqvarnagroup.com

Investerare
Johan Andersson, Chef Investerarrelationer
ir@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.