Lägre resultat än förväntat för affärsområde Amerika under första kvartalet 2011

Alla siffror är preliminära och är ej granskade av bolagets revisorer.

Husqvarnas försäljning och rörelseresultat för affärsområde Amerika är lägre än såväl bolagets egna som marknadens nuvarande förväntningar, på grund av produktionsstörningar i Husqvarnas största produktionsanläggning i Nordamerika.

Sammantaget för koncernen ökade försäljningen och rörelseresultatet, justerat för valutakursförändringar och jämförelsestörande poster, med 6 respektive 7 procent jämfört med första kvartalet föregående år.

Koncernens försäljning uppgår till 8 774 Mkr (9 082). Justerat för valutakursförändringar ökade försäljningen med 6 procent eller med cirka 490 Mkr. Koncernens rörelseresultat uppgår till 662 Mkr (778). Justerat för valutakursförändringar och jämförelsestörande poster ökade rörelseresultatet med 7 procent eller med cirka 50 Mkr.

Försäljningen för Europa & Asien/Stillahavsområdet uppgår till 4 541 Mkr (4 459). Justerat för valutakursförändringar ökade försäljningen med 10 procent eller med cirka 400 Mkr. Rörelseresultatet för Europa & Asien/Stillahavsområdet uppgår till 815 Mkr (732). Justerat för valutakursförändringar och jämförelsestörande poster ökade rörelseresultatet med 32 procent eller med cirka 200 Mkr.

Försäljningen för Amerika uppgår till 3 588 Mkr (4 028). Justerat för valutakursförändringar var försäljningen oförändrad. Rörelseresultatet för Amerika uppgår till -94 Mkr (81). Justerat för valutakursförändringar och jämförelsestörande poster minskade rörelseresultatet med cirka -175 Mkr.

Försäljningen för Construction uppgår till 645 Mkr (595). Justerat för valutakursförändringar ökade försäljningen med 18 procent eller med 97 Mkr. Rörelseresultatet för Construction uppgår till -17 Mkr (1) och är belastat med kostnader för strukturåtgärder om 40 Mkr avseende nedläggningen av fabriken i Spanien. Justerat för valutakursförändringar och jämförelsestörande poster ökade rörelseresultatet med cirka 30 Mkr.

Produktionsstörningarna i Nordamerika har inneburit lägre leveranser och därigenom påverkat försäljningen negativt samt även inneburit betydligt högre kostnader.

Produktionsstörningarna beror på en ökad materialkomplexitet som är relaterad till en kombination av flytten av produktionen i Beatrice, Nebraska till produktionsanläggningen i Orangeburg, South Carolina, samt av att ett stort antal nya produkter lanserats.

Åtgärder för att lösa situationen och minimera konsekvenserna för kunderna har vidtagits. Produktionen ökade gradvis under kvartalet, vilket dock även kostnaderna för de vidtagna åtgärderna gjorde. Förbättringsarbetet fortsätter och produktionstakten förväntas fortsätta förbättras under andra kvartalet, dock till högre tillverkningskostnader under säsongen.

Produktionsanläggningen i Orangeburg tillverkar huvudsakligen åkgräsklippare för den nordamerikanska marknaden. Viss produktion går även på export till Europa och övriga världen.

Ytterligare information
Ytterligare information lämnas i Husqvarnas delårsrapport för första kvartalet 2011. Rapporten publiceras, som tidigare annonserats, den 19 april kl 11:00. En telefonkonferens och analytikerpresentation hålls samma dag kl 13:00.

Husqvarnas Pressjour, tel. 08 - 738 70 80 eller press@husqvarna.se
Boel Sundvall, Informationsdirektör, tel. 08-738 70 18
Tobias Norrby, investerarkontakter, 08-738 83 35

Husqvarna är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Husqvarna erbjuder produkter för både konsumenter och professionella användare.

Denna information har lämnats i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 april 2011 kl 08:15.