Magnus Yngen lämnar Husqvarna – rekrytering av ny VD påbörjad

Husqvarnas styrelse och Magnus Yngen gör den gemensamma bedömningen att det är bättre för Husqvarna med en ny VD och koncernchef efter Magnus Yngens frånvaro. Styrelsen har därför idag sagt upp Magnus Yngens avtal. Magnus Yngen har därtill avgått som medlem av styrelsen.

I enlighet med Magnus Yngens anställningsavtal är uppsägningstiden från bolagets sida 12 månader. Magnus Yngen har dessutom rätt till avgångsvederlag motsvarande 12 månadslöner med avräkning för annan inkomst.

Sökandet efter en ny VD och koncernchef har påbörjats. Processen kommer att omfatta såväl interna som externa kandidater.

Den 9 juni 2011 utsågs Hans Linnarson som tillförordnad koncernchef och VD. Hans Linnarson fortsätter i den rollen tills en ny koncernchef och VD har utsetts. Hans Linnarson är därtill vice VD och chef för försäljningen i Europa & Asien/Stillahavsområdet sedan 2006.

”Vi tackar Magnus Yngen för hans betydelsefulla bidrag till Husqvarna och önskar honom lycka till i framtiden. En rekryteringsprocess har inletts. Under tiden är vi mycket nöjda med att Hans Linnarson fortsätter som tillförordnad koncernchef,” säger Lars Westerberg, styrelseordförande i Husqvarna.

För ytterligare information kontakta:
Lars Westerberg, styrelseordförande, genom Husqvarnas pressjour, 08-738 70 80 eller press@husqvarna.se
Boel Sundvall, Informationsdirektör, tel. 08-738 70 18

Husqvarna är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är också ledande i Europa inom bevattningsprodukter och är en av de ledande på världsmarknaden inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Husqvarna erbjuder produkter för både konsumenter och professionella användare. Koncernens produkter säljs via fack- och detaljhandlare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 32 miljarder kronor och det genomsnittliga antalet anställda var cirka 15 000.