Nu startar Sustainovate Open - en cirkulär innovationstävling för startups

Idag går startskottet för Sustainovate Open, en tävling i kreativitet och hållbarhet som arrangeras av Husqvarna Group. Tävlingens syfte är att accelerera utvecklingen av hållbara lösningar som bidrar till en mer cirkulär ekonomi. Första pris är en pilotbudget på 300 000 kronor.

Tillsammans med tech- och innovationshubben THINGS söker Husqvarna Group kreativa idéer som förenar människan och naturen. Vinnaren får en pilotbudget och möjligheten att ta fram ett Proof of Concept tillsammans med Husqvarna Group, med målet att storskaligt utveckla lösningen för en global marknad.

– Vi vill driva förändring inom vår bransch och söker därför smarta lösningar som kan möjliggöra en hållbar framtid. Inom Husqvarna Group jobbar vi aktivt med att skapa hållbara produkter och tjänster, men vi vill utvecklas, samarbeta och i ännu högre grad bidra till att lösa samhällets hållbarhetsutmaningar. Vi har ett mål är att lansera 50 cirkulära innovationer innan 2025 och vi kickstartar detta med Sustainovate Open, säger Anna-Karin Lindblom, Director Accelerated Innovation på Husqvarna Group.

Tävlingen är öppen för startups och företag som är baserade i eller verkar i Sverige. Idéerna som efterfrågas kan bidra till en cirkulär ekonomi på olika sätt; genom att 1) minska användandet av nya naturresurser, 2) återanvända, dela på eller optimera användandet av Husqvarna Groups produkter, 3) reparera eller på andra sätt öka produkternas livslängd, 4) minska avfallet genom att nyttja förbrukade produkter i tillverkningen av nya, eller 5) återvinna material och/eller skapa nya produkter av återvunnet material.

En jury väljer ut finalister som därefter får ytterligare två månader på sig att vidareutveckla sina idéer. Läs mer om tävlingen på https://www.husqvarnagroup.com/en/sustainovate-open

Viktiga datum
Tävlingen öppnar: 19 maj 2020
Deadline att skicka in bidrag: 17 juni 2020